Index Etyka resuscytacji oraz problemy końca życia Wielka księga wierszy Tuwim Julian i inni arystoteles_etyka_eudemejska Christie Agatha Entliczek petliczek John D MacDonald Travis McGee 13 A Tan and Sandy Silence Bodil_Malmsten_ _Moje_pierwsze_zycie Courths Mahler Cierniowy Szlak Beaton M.C. Hamish Macbeth 01 Hamish Macbethi śÂ›mierć‡ plotkary GR820. (Duo) Lewis Jennifer PrześÂ‚omowa noc Kraszewski_Józef_Ignacy_ _Stara_baśÂ›śÂ„_cz._2 |
[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] mówić, że sÄ… mężni, ponieważ okazuje siÄ™, że jest niebezpieczeÅ„stwo jest daleko, jeżeli natomiast strach i (15) niedorzecznoÅ›ciÄ… nazywać tego rodzaju ludzi i w takich niebezpieczeÅ„stwo przybliżajÄ… siÄ™, umierajÄ… ze strachu. okolicznoÅ›ciach mężnymi. Otóż o żadnym czÅ‚owieku z"wymienionych typów nie 21. O umiarkowaniu (o-wtppocrów)) można twierdzić, że on jest mężny. Trzeba wobec tego rozważyć, jakie sÄ… istotne cechy czÅ‚owieka mężnego i kto jest Otóż takie jest mÄ™stwo i taki jest czÅ‚owiek mężny; a czÅ‚owiekiem mężnym. Krótko mówiÄ…c, nikt nie jest mężny na umiarkowanie jest stanem umiaru pomiÄ™dzy nieumiar-kowaniem, podstawie tego, co powiedzieliÅ›my powyżej, tylko dlatego czyli rozwiÄ…zÅ‚oÅ›ciÄ…, a niewrażliwoÅ›ciÄ… na przyjemnoÅ›ci. Jest jest mężny, ponieważ uważa to za rzecz moralnie piÄ™knÄ… i bowiem umiarkowanie i poniekÄ…d każda cnota najlepszym stanem, wedÅ‚ug tego postÄ™puje, obojÄ™tnie czy ktoÅ› jest przy tym a stan najlepszy dotyczy tego, co najlepsze76. NajlepszÄ… natomiast b obecny, czy nie. rzeczÄ… jest 1191 umiar pomiÄ™dzy niedostatkiem a nadmiarem, W rzeczywistoÅ›ci bez namiÄ™tnego uczucia i popÄ™du w albowiem ze wzglÄ™du na jedno i na drugie ludzie zasÅ‚ugujÄ… na ogóle nie pojawia siÄ™ mÄ™stwo. A popÄ™d powinien być naganÄ™: i ze wzglÄ™du na nadmiar, i ze wzglÄ™du na niedostatek. wywoÅ‚any przez rozum ze wzglÄ™du na piÄ™kno moralne. Kto Wobec tego, jeżeli umiar jest rzeczÄ… najlepszÄ…, umiarkowanie jest naprawdÄ™ z przekonaniem75 gotowy jest ze wzglÄ™du na piÄ™kno pewnego rodzaju Å›rodkiem pomiÄ™dzy nieumiarkowaniem a brakiem narażać siÄ™ na niebezpieczeÅ„stwo, nie czujÄ…c przy tym wrażliwoÅ›ci. strachu, ten jest mężny, i mÄ™stwo dotyczy tego rodzaju Umiar wiÄ™c odnosiÅ‚by siÄ™ do tego rodzaju rzeczy, a rzeczy. Natomiast czÅ‚owiek pozbawiony strachu nie jest umiarkowanie tyczy siÄ™ uczuć przyjemnoÅ›ci i przykroÅ›ci, ale mężny, ilekroć okazuje siÄ™, że w ogóle siÄ™ nie boi. Bo nie jest nie wszystkich i nie pierwszych lepszych. Bo jeżeli mężny taki czÅ‚owiek, dla którego nic nie jest straszne. W ten 76 sposób i kamieÅ„ może być mężny, i inne Por. EW 1183 a. 75 Moment intelektualny wprowadzajÄ… i pozostaÅ‚e Etyki, ale najobszerniej czytamy o tym w EE 1229 a. 42 Etyka Wielka. KsiÄ™ga I O Å‚agodnoÅ›ci. O hojnoÅ›ci. O skÄ…pstwie 43 ktoÅ› odczuwa przyjemność podczas oglÄ…dania obrazu, posÄ…gu, tÄ™pujÄ…cy sposób. Bo jeżeli to, co jest najlepsze, znajduje siÄ™ li?) (12) czy czegoÅ› innego w tym rodzaju, to oczywiÅ›cie taki w umiarze, a cnota jest najlepszÄ… trwaÅ‚Ä… dyspozycjÄ…, cnota czÅ‚owiek nie jest nieumiarkowany, czyli rozwiÄ…zÅ‚y. I musi być stanem poÅ›rednim. To siÄ™ jednak bardziej podobnie nie chodzi o zmysÅ‚ sÅ‚uchu czy wÄ™chu, lecz o uwidoczni, jeżeli rozpatrzymy każdy przypadek oddzielnie. przyjemnoÅ›ci dostarczane przez umysÅ‚ dotyku i smaku. Skoro porywczy jest ten, kto gniewa siÄ™ na każdego, w OczywiÅ›cie wcale nie jest umiarkowany czÅ‚owiek, który ma każdej okolicznoÅ›ci i ponad miarÄ™, taki czÅ‚owiek zasÅ‚uguje takie usposobienie, że w stosunku do tych wrażeÅ„ nie dozna na naganÄ™. Nie można przecież gniewać siÄ™ na każdego, w ani jednej z wymienionych przyjemnoÅ›ci, bo taki czÅ‚owiek każdej okolicznoÅ›ci i zawsze; ani też odwrotnie, nie powinno pozbawiony jest wrażliwoÅ›ci; lecz kiedy już ich doznaje, a siÄ™ być usposobionym w ten sposób, aby nigdy na nikogo nie daje siÄ™ im porwać do tego stopnia, żeby ich nadużywać i wszystkie pozostaÅ‚e sprawy traktować jako uboczne, taki, dlatego, że jest pozbawiony uczucia gniewu. Skoro zatem (15) dziaÅ‚ajÄ…c ze wzglÄ™du na samo piÄ™kno moralne, a nie na coÅ› trzeba ganić i tego, kto grzeszy nadmiarem i niedostatkiem innego, jest czÅ‚owiekiem umiarkowanym. Bo ktokolwiek powstrzymuje siÄ™ od nadużywania tych przyjemnoÅ›ci ze pomiÄ™dzy tymi skrajnoÅ›ciami, jest Å‚agodny i zasÅ‚uguje na strachu czy z jakiegoÅ› innego powodu, ten nie jest pochwaÅ‚Ä™. Ponieważ nie zasÅ‚uguje na pochwaÅ‚Ä™ ani czÅ‚owiek, umiarkowany. O innych bowiem istotach żywych nie który za bardzo siÄ™ gniewa, ani który za maÅ‚o siÄ™ gniewa, mówimy, że sÄ… umiarkowane, z wyjÄ…tkiem czÅ‚owieka, a to tylko ten, kto odznacza siÄ™ usposobieniem poÅ›rednim w dlatego, że nie posiadajÄ… rozumu, przy którego pomocy stosunku do tych skrajnoÅ›ci, ten jest Å‚agodny. A Å‚agodność oceniaÅ‚yby piÄ™kno, zanim je wybiorÄ…. Bo każda cnota tyczy byÅ‚aby stanem umiaru w tego rodzaju uczuciach. siÄ™ moralnego piÄ™kna i zmierza do piÄ™kna. StÄ…d umiarkowanie odnosi siÄ™ do przyjemnoÅ›ci i przykroÅ›ci oraz 23. O hojnoÅ›ci (eXsu&epió-n] takich wrażeÅ„, których dostarczajÄ… zmysÅ‚y dotyku i smaku. Hojność78 znów jest stanem umiaru w rozrzutnoÅ›ci i w sknerstwie. I tego rodzaju uczucia dotyczÄ… pieniÄ™dzy. 1192 » Bo czÅ‚owiek 22. O Å‚agodnoÅ›ci (rcpać-c-/)?) rozrzutny wydaje pieniÄ…dze na rzeczy, na które nie powinien Z kolei należaÅ‚oby zająć siÄ™ Å‚agodnoÅ›ciÄ…77 i mówić ojej wydawać i wiÄ™cej wydaje niż powinien i wtedy, kiedy nie powinien, istocie i jej zakresie. Otóż Å‚agodność znajduje siÄ™ poÅ›rodku a skÄ…py stoi w przeciwieÅ„stwie do tamtego; nie Å‚oży pieniÄ™dzy na to, pomiÄ™dzy porywczoÅ›ciÄ… i niezdolnoÅ›ciÄ… do gniewu. I w ogóle na co powinien, i nie tyle, ile powinien, ani wtedy, kiedy powi- cnoty uchodzÄ… za pewnego rodzaju stany umiaru. A że istnieje stan umiaru, można tego dowieść i w nas- 78 " Por. EE III, 3 i ENIV, II. Por, EE, III, 4 i EN IV, 1 3. O wielkodusznoÅ›ci, O szczodroÅ›ci 45 44 Etyka Wielka. KsiÄ™ga I OF1I nien. Obydwaj zasÅ‚ugujÄ… na naganÄ™: jeden grzeszy nie- nie tej, jakiej doznaje siÄ™ od ogółu81, ale tej od ludzi 17) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||