Index
Etyka resuscytacji oraz problemy końca życia
Wielka księga wierszy Tuwim Julian i inni
arystoteles_etyka_eudemejska
Christie Agatha Entliczek petliczek
John D MacDonald Travis McGee 13 A Tan and Sandy Silence
Bodil_Malmsten_ _Moje_pierwsze_zycie
Courths Mahler Cierniowy Szlak
Beaton M.C. Hamish Macbeth 01 Hamish Macbethi śÂ›mierć‡ plotkary
GR820. (Duo) Lewis Jennifer PrześÂ‚omowa noc
Kraszewski_Józef_Ignacy_ _Stara_baśÂ›śÂ„_cz._2
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qualintaka.pev.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    mówić, że są mężni, ponieważ okazuje się, że jest niebezpieczeństwo jest daleko, jeżeli natomiast strach i
    (15)
    niedorzecznością nazywać tego rodzaju ludzi i w takich niebezpieczeństwo przybliżają się, umierają ze strachu.
    okolicznościach mężnymi.
    Otóż o żadnym człowieku z"wymienionych typów nie
    21. O umiarkowaniu (o-wtppocrów))
    można twierdzić, że on jest mężny. Trzeba wobec tego
    rozważyć, jakie są istotne cechy człowieka mężnego i kto jest
    Otóż takie jest męstwo i taki jest człowiek mężny; a
    człowiekiem mężnym. Krótko mówiąc, nikt nie jest mężny na
    umiarkowanie jest stanem umiaru pomiędzy nieumiar-kowaniem,
    podstawie tego, co powiedzieliśmy powyżej, tylko dlatego
    czyli rozwiązłością, a niewrażliwością na przyjemności. Jest
    jest mężny, ponieważ uważa to za rzecz moralnie piękną i
    bowiem umiarkowanie i poniekąd każda cnota najlepszym stanem,
    według tego postępuje, obojętnie czy ktoś jest przy tym
    a stan najlepszy dotyczy tego, co najlepsze76. NajlepszÄ… natomiast
    b
    obecny, czy nie.
    rzeczą jest 1191 umiar pomiędzy niedostatkiem a nadmiarem,
    W rzeczywistości bez namiętnego uczucia i popędu w
    albowiem ze względu na jedno i na drugie ludzie zasługują na
    ogóle nie pojawia się męstwo. A popęd powinien być
    naganę: i ze względu na nadmiar, i ze względu na niedostatek.
    wywołany przez rozum ze względu na piękno moralne. Kto
    Wobec tego, jeżeli umiar jest rzeczą najlepszą, umiarkowanie jest
    naprawdę z przekonaniem75 gotowy jest ze względu na piękno
    pewnego rodzaju środkiem pomiędzy nieumiarkowaniem a brakiem
    narażać się na niebezpieczeństwo, nie czując przy tym
    wrażliwości.
    strachu, ten jest mężny, i męstwo dotyczy tego rodzaju
    Umiar więc odnosiłby się do tego rodzaju rzeczy, a
    rzeczy. Natomiast człowiek pozbawiony strachu nie jest
    umiarkowanie tyczy się uczuć przyjemności i przykrości, ale
    mężny, ilekroć okazuje się, że w ogóle się nie boi. Bo nie jest
    nie wszystkich i nie pierwszych lepszych. Bo jeżeli
    mężny taki człowiek, dla którego nic nie jest straszne. W ten
    76
    sposób i kamień może być mężny, i inne
    Por. EW 1183 a.
    75
    Moment intelektualny wprowadzają i pozostałe Etyki, ale
    najobszerniej czytamy o tym w EE 1229 a.
    42 Etyka Wielka. Księga I
    O łagodności. O hojności. O skąpstwie 43
    ktoś odczuwa przyjemność podczas oglądania obrazu, posągu,
    tępujący sposób. Bo jeżeli to, co jest najlepsze, znajduje się li?)
    (12)
    czy czegoś innego w tym rodzaju, to oczywiście taki
    w umiarze, a cnota jest najlepszą trwałą dyspozycją, cnota
    człowiek nie jest nieumiarkowany, czyli rozwiązły. I
    musi być stanem pośrednim. To się jednak bardziej
    podobnie nie chodzi o zmysł słuchu czy węchu, lecz o
    uwidoczni, jeżeli rozpatrzymy każdy przypadek oddzielnie.
    przyjemności dostarczane przez umysł dotyku i smaku.
    Skoro porywczy jest ten, kto gniewa się na każdego, w
    Oczywiście wcale nie jest umiarkowany człowiek, który ma
    każdej okoliczności i ponad miarę, taki człowiek zasługuje
    takie usposobienie, że w stosunku do tych wrażeń nie dozna
    na naganę. Nie można przecież gniewać się na każdego, w
    ani jednej z wymienionych przyjemności, bo taki człowiek
    każdej okoliczności i zawsze; ani też odwrotnie, nie powinno
    pozbawiony jest wrażliwości; lecz kiedy już ich doznaje, a
    się być usposobionym w ten sposób, aby nigdy na nikogo
    nie daje się im porwać do tego stopnia, żeby ich nadużywać i
    wszystkie pozostałe sprawy traktować jako uboczne, taki,
    dlatego, że jest pozbawiony uczucia gniewu. Skoro zatem
    (15)
    działając ze względu na samo piękno moralne, a nie na coś
    trzeba ganić i tego, kto grzeszy nadmiarem i niedostatkiem
    innego, jest człowiekiem umiarkowanym. Bo ktokolwiek
    powstrzymuje się od nadużywania tych przyjemności ze
    pomiędzy tymi skrajnościami, jest łagodny i zasługuje na
    strachu czy z jakiegoÅ› innego powodu, ten nie jest
    pochwałę. Ponieważ nie zasługuje na pochwałę ani człowiek,
    umiarkowany. O innych bowiem istotach żywych nie
    który za bardzo się gniewa, ani który za mało się gniewa,
    mówimy, że są umiarkowane, z wyjątkiem człowieka, a to
    tylko ten, kto odznacza się usposobieniem pośrednim w
    dlatego, że nie posiadają rozumu, przy którego pomocy
    stosunku do tych skrajności, ten jest łagodny. A łagodność
    oceniałyby piękno, zanim je wybiorą. Bo każda cnota tyczy
    byłaby stanem umiaru w tego rodzaju uczuciach.
    się moralnego piękna i zmierza do piękna. Stąd
    umiarkowanie odnosi się do przyjemności i przykrości oraz
    23. O hojności (eXsu&epió-n]
    takich wrażeń, których dostarczają zmysły dotyku i smaku.
    Hojność78 znów jest stanem umiaru w rozrzutności i w sknerstwie.
    I tego rodzaju uczucia dotyczÄ… pieniÄ™dzy. 1192 » Bo czÅ‚owiek
    22. O łagodności (rcpać-c-/)?)
    rozrzutny wydaje pieniądze na rzeczy, na które nie powinien
    Z kolei należałoby zająć się łagodnością77 i mówić ojej
    wydawać i więcej wydaje niż powinien i wtedy, kiedy nie powinien,
    istocie i jej zakresie. Otóż łagodność znajduje się pośrodku
    a skąpy stoi w przeciwieństwie do tamtego; nie łoży pieniędzy na to,
    pomiędzy porywczością i niezdolnością do gniewu. I w ogóle
    na co powinien, i nie tyle, ile powinien, ani wtedy, kiedy powi-
    cnoty uchodzą za pewnego rodzaju stany umiaru. A że istnieje
    stan umiaru, można tego dowieść i w nas-
    78
    " Por. EE III, 3 i ENIV, II. Por, EE, III, 4 i EN IV, 1 3.
    O wielkoduszności, O szczodrości 45
    44 Etyka Wielka. Księga I
    OF1I
    nien. Obydwaj zasługują na naganę: jeden grzeszy nie- nie tej, jakiej doznaje się od ogółu81, ale tej od ludzi 17) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qualintaka.pev.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl.