Index Etyka resuscytacji oraz problemy końca życia Arystoteles Etyka Wielka Database Programming with Perl Jacinta Richardson (pta, 2005) Lawrence Block Keller 4 Hit and Run (com v4.0) 51. Conan pan Czarnej Rzeki (Conan, Lord of the Black River) 1996 Hohlbein, Wolfgang Charity 08 Der Spinnenkrieg(1) Anderson, Poul There Will Be Time Lennox_Marion_ _Na_chwilÄ™_czy_na_zawsze Brown, Fredric La Mente Asesina de Andromeda Atalanta Fugiens |
[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] dusza zarówno czÅ‚owieka nieopanowanego jak i opanowanego dziaÅ‚a dobrowolnie i ani jeden, ani drugi nie dziaÅ‚ajÄ… pod wpÅ‚ywem przymusu, lecz jedynie jakaÅ› część, która w nich siÄ™ znajduje, bo z natury posiadamy obydwie części. Bo i rozum jest nam wrodzony, ponieważ istnieje w nas, jeżeli nasz rozwój na to pozwala i rozwijamy siÄ™ normalnie, i pożądanie, ponieważ towarzyszy nam od urodzenia i znajduje siÄ™ w nas. I za pomocÄ… tych dwóch rzeczy wÅ‚aÅ›nie okreÅ›lamy wyrażenie z natury": za pomocÄ… tego, co towarzyszy wszystkim ludziom, skoro tylko siÄ™ urodzÄ…, i tego, co otrzymujemy, jeżeli nasz rozwój na to pozwala, aby siÄ™ w nas regularnie rozwinęło, np. siwizna, starość i tym podobne rzeczy. StÄ…d wynika, że jeden i drugi nie postÄ™puje zgodnie z naturÄ…, ale tak naprawdÄ™ to jeden i drugi postÄ™puje zgodnie z naturÄ…, tylko nie majÄ… takiej samej natury57. TrudnoÅ›ci zatem, jakie pojawiajÄ… siÄ™ co do czÅ‚owieka nieopanowanego i opanowanego, sÄ… tego rodzaju: czy obaj, czy któryÅ› z nich dziaÅ‚a pod przymusem, ostatecznie albo wbrew woli dziaÅ‚ajÄ…, albo pod przymusem i dobrowolnie równoczeÅ›nie; ale jeżeli dziaÅ‚anie pod przymusem nie jest dobrowolne, to czy dziaÅ‚ajÄ… równoczeÅ›nie dobrowolnie i wbrew woli? Z powyższych naszych rozważaÅ„ dostatecznie widać, że trudnoÅ›ciom tym trzeba stawić czoÅ‚o. Utrzymuje siÄ™ również, że ludzie w inny sposób dziaÅ‚ajÄ… pod przymusem i z koniecznoÅ›ci, kiedy rozum i pragnienie nie sÄ… ze sobÄ… poróżnione58, mianowicie, ilekroć coÅ› robiÄ…, co uważajÄ… za przykre i zÅ‚e, ale gdyby tego nie zrobili, zagrażaÅ‚oby im bicie, albo wiÄ™zienie, albo Å›mierć, ponieważ twierdzÄ…, że zostali zmuszeni do takiego postÄ™powania. A może tak nie jest, lecz wszyscy z wÅ‚asnej 56 To" znaczy rozważania z 1224 b 24- 36. 57 To zdanie reasumuje poprzednie rozważania. Spotykamy siÄ™ z postÄ™powaniem: wbrew naturze" (b 26) i zgodnie z naturÄ…" (b 28). 58 Podobnie Platon w Fajdrosie (237 D) uważa, że w każdym z nas mieszkajÄ… jakieÅ› dwie istoty. woli to robiÄ…? Bo można tego nie zrobić, tylko znieść to cierpliwie. Ponadto mógÅ‚by ktoÅ› utrzymywać, że częściowo pod przymusem, częściowo nie. Z jednej strony bowiem, jeżeli od samego czÅ‚owieka zależy, że tego rodzaju okolicznoÅ›ci istniejÄ… lub nie istniejÄ…, to chociaż dokonuje on tego, czego nie chce, postÄ™puje dobrowolnie i bez przymusu, z drugiej zaÅ› strony, jeżeli okolicznoÅ›ci nie zależą od niego samego, dziaÅ‚a w pewnym sensie pod przymusem, ale jednak nie caÅ‚kowicie, ponieważ jego decyzja nie dotyczy tego, co robi, lecz tego, ze wzglÄ™du na co to robi, skoro jednak zachodzi tu pewna różnica. Bo jeÅ›liby ktoÅ› zabiÅ‚ czÅ‚owieka, ponieważ nie mógÅ‚ go schwytać po omacku59, byÅ‚by Å›mieszny mówiÄ…c, że zrobiÅ‚ to z przymusu i z koniecznoÅ›ci. Musi przecież siÄ™ zdarzyć coÅ› gorszego i bardziej przykrego, co mu zagrażaÅ‚oby, gdyby tego nie zrobiÅ‚. W ten sposób bowiem bÄ™dzie dziaÅ‚aÅ‚ z koniecznoÅ›ci albo niestosownie do swojej natury ilekroć popeÅ‚nia zÅ‚y czyn ze wzglÄ™du na dobro, bÄ…dz po to, aby uniknąć wiÄ™kszego zÅ‚a; a przecież dziaÅ‚a wbrew woli, gdyż tego rodzaju sytuacje nie zależą od niego samego. Dlatego wielu ludzi uważa pożądanie miÅ‚osne za rzecz niedobrowolnÄ…, a także niektóre przypadki gniewu oraz naturalne skÅ‚onnoÅ›ci, ponieważ one sÄ… silne i majÄ… przewagÄ™ nad naturÄ…. I przyznajemy, że wrodzone skÅ‚onnoÅ›ci ograniczajÄ… (²¹¬¶µÃ¸±¹) naturÄ™. I, jak siÄ™ zdaje, czÅ‚owiek bardziej dziaÅ‚a pod przymusem i wbrew woli po to, aby nie doznawać ciężkich cierpieÅ„, niż żeby nie doznawać lekkich i w ogóle raczej, aby nie cierpieć, niż aby nie doznawać radoÅ›ci. Bo wyrażenie zależy od niego samego", do którego wszystko siÄ™ sprowadza, oznacza: to, co jego natura jest w stanie znieść. Nie zależy również od niego samego to, do czego nie jest zdolny ani co jest sprawÄ… jego wrodzonego pragnienia i rozumowania. Dlatego twierdzimy, że w przypadku ludzi szalonych i proroków, chociaż robiÄ… użytek z rozumu, to jednak nie zależy od nich, ani żeby powiedzieć to, co powiedzieli, ani żeby zrobić to, co zrobili. ZresztÄ… nie jest zależne również od nas to, co robimy pod wpÅ‚ywem namiÄ™tnoÅ›ci. StÄ…d nie zależą od nas pewnego rodzaju myÅ›li i uczucia, albo i czyny, dokonane pod wpÅ‚ywem tego rodzaju myÅ›li i rozumowania, ale, jak mówiÅ‚ Filolaos60, istniejÄ… pewne argumenty silniejsze od nas. W rezultacie, gdybyÅ›my pojÄ™cia dobrowolny" i niezależny od woli" [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||