Index Christy Poff [Internet Bonds 09] Terms of Surrender [WCP] (pdf) Leigh Lora Twelve Quickies of Christmas 04 Sarah's Seduction Christopher Moore The Lust Lizard of Melancholy Cove (v5.0) (pdf) Agata Christie BoĹźe Narodzenie Herkulesa Poirot Christie, Agata Hercule Poirot 21 Morphium The Bewitching Tale of Stormy Gale Christine Bell Christenberry Jude WybraĹcy losu Zapach luksusu Christie Agatha DwanaĹcie prac Herkulesa Christie Agatha Pora przypĹywu Agata Christie Entliczek pentliczek |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 72. Bonifacy VIII jako pierwszy ogłosił, \e ślub czys- tości zło\ony przy święceniach czyni mał\eństwo nie- wa\nym. 73. Na mocy kontraktu czysto świeckiego mo\e ist- nieć prawdziwe mał\eństwo chrześcijan; nieprawdą jest, \e kontrakt mał\eński między chrześcijanami musi być zawsze sakramentalny, oraz \e przy wykluczeniu sakramentu nie mo\e być te\ kontraktu. 74. Sprawy mał\eńskie i zaręczyny nale\ą z natury do sądów świeckich. IX. BADY CO DO WAADZY ZWIECKIEJ PAPIEśY RZYMSKICH 75. Dzieci chrześcijańskiego, katolickiego Kościoła spierają się co do mo\liwości pogodzenia sfery doczes- nej z duchową. 76. Zniesienie świeckiej suwerenności, z której ko- rzysta Stolica Zwięta, bardzo by posłu\yło wolności i szczęśliwości Kościoła. X. BADY ZWIZANE Z DZISIEJSZYM LIBERALIZMEM 77. W naszej epoce nie jest ju\ u\yteczne, by religia katolicka miała status jedynej religii państwowej, z wy- kluczeniem wszystkich innych wyznań. 78. Chwalebne jest więc, \e w pewnych krajach uwa\anych za katolickie ustawy zezwalają, by przybysze mogli tam sprawować publicznie swoje nabo\eństwa. 79. Jest bowiem fałszem, jakoby wolność prawna wy- znań i pełne prawo wszystkich do manifestowania jaw- nie i publicznie wszelkich swoich opinii i mniemań, pro- 223 DODATEK wadziły do łatwiejszego ulegania przez ludy zepsuciu moralnemu i duchowemu i sprzyjały zasadzie indyfe- rentyzmu. 80. Papie\ rzymski mo\e i powinien pogodzić się i po- jednać z postępem, liberalizmem i cywilizacją współ- czesną. Przekład i wprowadzenie Michał Wojciechowski yródło: Studia Theologica Varsaviensia 36(1998) nr 2,113-118. 224 DEI FILIUS KONSTYTUCJA DOGMATYCZNA O WIERZE KATOLICKIEJ (niedziela 24 kwietnia 1870) [1] Biskup Pius, sługa sług Bo\ych, za zgodą świętego Soboru, na wieczną rzeczy pamiątkę. Syn Bo\y i Odku- piciel rodzaju ludzkiego, Pan nasz Jezus Chrystus, gdy miał wrócić do Ojca w niebie, obiecał, \e będzie ze swoim Kościołem walczącym na ziemi przez wszystkie dni, a\ do skończenia świata. Przeto nigdy, w \adnym stopniu nie przestaje być dla swej umiłowanej Oblubie- nicy, ani nie przestaje błogosławić jej w działaniu, ani nieść jej pomocy w niebezpieczeństwie. [2] Ta zaś Jego zbawienna Opatrzność znana jest za- równo z innych licznych dobrodziejstw, jak i z owoców, które dla chrześcijańskiego świata najobfitszymi okazały się na soborach ekumenicznych, a w sposób szczególny na Soborze Trydenckim, chocia\ odbywał się on w tak niegodziwych czasach. [3] Na nim bowiem zostały ściślej określone i sze- rzej wyjaśnione dogmaty najświętszej religii, błędy potępione i poskromione, a dyscyplina kościelna od- nowiona i bardziej umocniona, rozszerzono te\ wy- siłki w dziedzinie wiedzy i pobo\ności duchowień- stwa, przygotowano zakłady kształcące młodzie\ do świętej walki, a wreszcie odnowiono obyczaje ludu chrześcijańskiego zarówno poprzez dokładniejsze kształcenie wiernych, jak i częstsze korzystanie z sa- kramentów. [4] Ponadto po soborach wzrastała jedność pomiędzy członkami Kościoła, a jego widzialną głową oraz po- większał się zapał całego Mistycznego Ciała Chrystusa. Przybywało rodzin zakonnych i innych instytutów po- bo\ności chrześcijańskiej, wówczas tak\e szeroko roz- 225 DODATEK głaszano \arliwą miłość obecną w królestwie Chrys- tusa, ciągłą i stałą a\ do przelania krwi. [5] Owszem, podczas gdy z wdzięcznym sercem roz- wa\amy, co jest naturalne, te i inne nadzwyczajne ko- rzyści, które z Bo\ej łaskawości szczodrze zostały dane Kościołowi, szczególnie na ostatnim soborze ekume- nicznym, nie mo\emy opanować bolesnego smutku z po- wodu bardzo przytłaczającego zła, wynikającego stąd, \e autorytet tego\ soboru, albo został przez bardzo wielu zlekcewa\ony, albo pominięte zostały przez nich jego pełne mądrości dekrety. [6] Ka\dy bowiem wie, \e potępione przez tryden- ckich ojców herezje powoli podzieliły się na liczne sekty ró\niące się między sobą i wzajemnie ze sobą walczące, gdy po odrzuceniu Bo\ej nauki Kościoła sprawy do- tyczące religii oddano pod osąd prywatnego zdania ko- gokolwiek. Wskutek tego wszelka wiara w Chrystusa została zniszczona. [7] Tak samo więc Pismo Zwięte, uwa\ane przedtem za jedyne zródło i sędziego nauki chrześcijańskiej, za- częto traktować nie jako Bo\e, ale - co więcej - przyłą- czać do mitycznych wymysłów. [8] Następnie zrodziła się i rozniosła nader szeroko po świecie nauka racjonalizmu lub naturalizmu, która - wszelkimi sposobami sprzeciwiając się religii chrześci- jańskiej jako ustanowionej w sposób nadprzyrodzony, z największym zaanga\owaniem dą\y do tego, aby po usunięciu Chrystusa, jedynego Pana i Zbawiciela na- szego, z umysłów ludzkich oraz z \ycia i moralności lu- dów, ustanowić tak zwane czyste królestwo rozumu albo natury. [9] Po porzuceniu i wyzbyciu się religii chrześcijań- skiej, po zaprzeczeniu istnienia Boga prawdziwego i Jego Chrystusa, na koniec umysły wielu popadły w otchłań panteizmu, materializmu i ateizmu, aby negując naturę i wszelką normę sprawiedliwości i uczciwości, silić się nawet na rozbicie fundamentów ludzkiej społeczności. [10] Następnie, wskutek szalejącej wokół bezbo\- ności, niestety, zdarzyło się równie\ [to] nieszczęście, \e 226 DEI FILIUS wielu synów Kościoła katolickiego zeszło z prawdziwej drogi pobo\ności i zmysł katolicki uległ u nich osłabie- niu poprzez stopniowe uszczuplanie prawdy. [11] Zwiedzeni ró\nymi obcymi naukami, niesłusznie mieszając naturę i łaskę, wiedzę ludzką i wiarę boską, zniekształcili właściwy sens dogmatów, który zacho- wuje i głosi święta Matka Kościół, oraz wystawili na niebezpieczeństwo integralność i czystość wiary. [12] Czy to mo\liwe, aby wobec tego wszystkiego nie poruszyło się w głębi serce Kościoła? Jak bowiem Bóg pragnie, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy, jak Chrystus przyszedł zbawić to, co zginęło" i aby rozproszone dzieci Bo\e zgromadzić w jedno", tak samo Kościół, ustanowiony przez Boga jako matka i nauczycielka narodów, uznając się dłu\ni- kiem wszystkich, jest zawsze gotowy na to i zmierza do tego, aby podnosić upadłych, podtrzymywać chwiej- nych, obejmować powracających, umacniać dobrych i podprowadzać ich do lepszego. [13] Dlatego [Kościół] nigdy nie mo\e zaprzestać da- wania świadectwa o Bo\ej prawdzie, ani [zrezygnować z] jej głoszenia, poniewa\ ona wszystko leczy. Uznaje on bowiem za skierowane do siebie słowa: Duch mój, który jest w tobie, i słowa moje, które ci wło\yłem w usta, nie zejdą z twych ust odtąd i na zawsze". [14] My zatem, postępując śladami naszych po- przedników, nigdy nie przestajemy nauczać i bronić prawdy katolickiej oraz odrzucać przewrotnych nauk mocą naszego najwy\szego urzędu apostolskiego. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||