Index
Christy Poff [Internet Bonds 09] Terms of Surrender [WCP] (pdf)
Leigh Lora Twelve Quickies of Christmas 04 Sarah's Seduction
Christopher Moore The Lust Lizard of Melancholy Cove (v5.0) (pdf)
Agata Christie BoĹźe Narodzenie Herkulesa Poirot
Christie, Agata Hercule Poirot 21 Morphium
The Bewitching Tale of Stormy Gale Christine Bell
Christenberry Jude Wybrańcy losu Zapach luksusu
Christie Agatha Dwanaście prac Herkulesa
Christie Agatha Pora przypływu
Agata Christie Entliczek pentliczek
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • stardollblog.htw.pl

  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    72. Bonifacy VIII jako pierwszy ogłosił, \e ślub czys-
    tości zło\ony przy święceniach czyni mał\eństwo nie-
    wa\nym.
    73. Na mocy kontraktu czysto świeckiego mo\e ist-
    nieć prawdziwe mał\eństwo chrześcijan; nieprawdą
    jest, \e kontrakt mał\eński między chrześcijanami musi
    być zawsze sakramentalny, oraz \e przy wykluczeniu
    sakramentu nie mo\e być te\ kontraktu.
    74. Sprawy mał\eńskie i zaręczyny nale\ą z natury do
    sądów świeckich.
    IX. BADY CO DO WAADZY ZWIECKIEJ
    PAPIEśY RZYMSKICH
    75. Dzieci chrześcijańskiego, katolickiego Kościoła
    spierają się co do mo\liwości pogodzenia sfery doczes-
    nej z duchową.
    76. Zniesienie świeckiej suwerenności, z której ko-
    rzysta Stolica Zwięta, bardzo by posłu\yło wolności
    i szczęśliwości Kościoła.
    X. BADY ZWIZANE Z DZISIEJSZYM
    LIBERALIZMEM
    77. W naszej epoce nie jest ju\ u\yteczne, by religia
    katolicka miała status jedynej religii państwowej, z wy-
    kluczeniem wszystkich innych wyznań.
    78. Chwalebne jest więc, \e w pewnych krajach
    uwa\anych za katolickie ustawy zezwalają, by przybysze
    mogli tam sprawować publicznie swoje nabo\eństwa.
    79. Jest bowiem fałszem, jakoby wolność prawna wy-
    znań i pełne prawo wszystkich do manifestowania jaw-
    nie i publicznie wszelkich swoich opinii i mniemań, pro-
    223
    DODATEK
    wadziły do łatwiejszego ulegania przez ludy zepsuciu
    moralnemu i duchowemu i sprzyjały zasadzie indyfe-
    rentyzmu.
    80. Papie\ rzymski mo\e i powinien pogodzić się i po-
    jednać z postępem, liberalizmem i cywilizacją współ-
    czesną.
    Przekład i wprowadzenie
    Michał Wojciechowski
    yródło: Studia Theologica Varsaviensia 36(1998) nr 2,113-118.
    224
    DEI FILIUS
    KONSTYTUCJA DOGMATYCZNA
    O WIERZE KATOLICKIEJ
    (niedziela 24 kwietnia 1870)
    [1] Biskup Pius, sługa sług Bo\ych, za zgodą świętego
    Soboru, na wieczną rzeczy pamiątkę. Syn Bo\y i Odku-
    piciel rodzaju ludzkiego, Pan nasz Jezus Chrystus, gdy
    miał wrócić do Ojca w niebie, obiecał, \e będzie ze
    swoim Kościołem walczącym na ziemi przez wszystkie
    dni, a\ do skończenia świata. Przeto nigdy, w \adnym
    stopniu nie przestaje być dla swej umiłowanej Oblubie-
    nicy, ani nie przestaje błogosławić jej w działaniu, ani
    nieść jej pomocy w niebezpieczeństwie.
    [2] Ta zaś Jego zbawienna Opatrzność znana jest za-
    równo z innych licznych dobrodziejstw, jak i z owoców,
    które dla chrześcijańskiego świata najobfitszymi okazały
    się na soborach ekumenicznych, a w sposób szczególny
    na Soborze Trydenckim, chocia\ odbywał się on w tak
    niegodziwych czasach.
    [3] Na nim bowiem zostały ściślej określone i sze-
    rzej wyjaśnione dogmaty najświętszej religii, błędy
    potępione i poskromione, a dyscyplina kościelna od-
    nowiona i bardziej umocniona, rozszerzono te\ wy-
    siłki w dziedzinie wiedzy i pobo\ności duchowień-
    stwa, przygotowano zakłady kształcące młodzie\ do
    świętej walki, a wreszcie odnowiono obyczaje ludu
    chrześcijańskiego zarówno poprzez dokładniejsze
    kształcenie wiernych, jak i częstsze korzystanie z sa-
    kramentów.
    [4] Ponadto po soborach wzrastała jedność pomiędzy
    członkami Kościoła, a jego widzialną głową oraz po-
    większał się zapał całego Mistycznego Ciała Chrystusa.
    Przybywało rodzin zakonnych i innych instytutów po-
    bo\ności chrześcijańskiej, wówczas tak\e szeroko roz-
    225
    DODATEK
    głaszano \arliwą miłość obecną w królestwie Chrys-
    tusa, ciągłą i stałą a\ do przelania krwi.
    [5] Owszem, podczas gdy z wdzięcznym sercem roz-
    wa\amy, co jest naturalne, te i inne nadzwyczajne ko-
    rzyści, które z Bo\ej łaskawości szczodrze zostały dane
    Kościołowi, szczególnie na ostatnim soborze ekume-
    nicznym, nie mo\emy opanować bolesnego smutku z po-
    wodu bardzo przytłaczającego zła, wynikającego stąd, \e
    autorytet tego\ soboru, albo został przez bardzo wielu
    zlekcewa\ony, albo pominięte zostały przez nich jego
    pełne mądrości dekrety.
    [6] Ka\dy bowiem wie, \e potępione przez tryden-
    ckich ojców herezje powoli podzieliły się na liczne sekty
    ró\niące się między sobą i wzajemnie ze sobą walczące,
    gdy po odrzuceniu Bo\ej nauki Kościoła sprawy do-
    tyczące religii oddano pod osąd prywatnego zdania ko-
    gokolwiek. Wskutek tego wszelka wiara w Chrystusa
    została zniszczona.
    [7] Tak samo więc Pismo Zwięte, uwa\ane przedtem
    za jedyne zródło i sędziego nauki chrześcijańskiej, za-
    częto traktować nie jako Bo\e, ale - co więcej - przyłą-
    czać do mitycznych wymysłów.
    [8] Następnie zrodziła się i rozniosła nader szeroko
    po świecie nauka racjonalizmu lub naturalizmu, która -
    wszelkimi sposobami sprzeciwiając się religii chrześci-
    jańskiej jako ustanowionej w sposób nadprzyrodzony,
    z największym zaanga\owaniem dą\y do tego, aby po
    usunięciu Chrystusa, jedynego Pana i Zbawiciela na-
    szego, z umysłów ludzkich oraz z \ycia i moralności lu-
    dów, ustanowić tak zwane czyste królestwo rozumu
    albo natury.
    [9] Po porzuceniu i wyzbyciu się religii chrześcijań-
    skiej, po zaprzeczeniu istnienia Boga prawdziwego i Jego
    Chrystusa, na koniec umysły wielu popadły w otchłań
    panteizmu, materializmu i ateizmu, aby negując naturę
    i wszelką normę sprawiedliwości i uczciwości, silić się
    nawet na rozbicie fundamentów ludzkiej społeczności.
    [10] Następnie, wskutek szalejącej wokół bezbo\-
    ności, niestety, zdarzyło się równie\ [to] nieszczęście, \e
    226
    DEI FILIUS
    wielu synów Kościoła katolickiego zeszło z prawdziwej
    drogi pobo\ności i zmysł katolicki uległ u nich osłabie-
    niu poprzez stopniowe uszczuplanie prawdy.
    [11] Zwiedzeni ró\nymi obcymi naukami, niesłusznie
    mieszając naturę i łaskę, wiedzę ludzką i wiarę boską,
    zniekształcili właściwy sens dogmatów, który zacho-
    wuje i głosi święta Matka Kościół, oraz wystawili na
    niebezpieczeństwo integralność i czystość wiary.
    [12] Czy to mo\liwe, aby wobec tego wszystkiego nie
    poruszyło się w głębi serce Kościoła? Jak bowiem Bóg
    pragnie, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do
    poznania prawdy, jak Chrystus przyszedł  zbawić to, co
    zginęło" i  aby rozproszone dzieci Bo\e zgromadzić
    w jedno", tak samo Kościół, ustanowiony przez Boga
    jako matka i nauczycielka narodów, uznając się dłu\ni-
    kiem wszystkich, jest zawsze gotowy na to i zmierza do
    tego, aby podnosić upadłych, podtrzymywać chwiej-
    nych, obejmować powracających, umacniać dobrych
    i podprowadzać ich do lepszego.
    [13] Dlatego [Kościół] nigdy nie mo\e zaprzestać da-
    wania świadectwa o Bo\ej prawdzie, ani [zrezygnować
    z] jej głoszenia, poniewa\ ona wszystko leczy. Uznaje on
    bowiem za skierowane do siebie słowa:  Duch mój, który
    jest w tobie, i słowa moje, które ci wło\yłem w usta, nie
    zejdą z twych ust odtąd i na zawsze".
    [14] My zatem, postępując śladami naszych po-
    przedników, nigdy nie przestajemy nauczać i bronić
    prawdy katolickiej oraz odrzucać przewrotnych nauk
    mocą naszego najwy\szego urzędu apostolskiego. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qualintaka.pev.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl.