Index A.J.Quinnell Szlak śÂez Loius L'Amour Bystry detektyw H.G. Wells The Door in the Wall and Other Stories 046. Alexander Meg Dziecko miśÂośÂci Reichs Kathy Temperance Brennan 07 PoniedziaśÂkowa śźaśÂoba WEB Griffin [Men At War 02] Secret Warriors Celmer Michelle Erotyczne fajerwerki Boge Anne Lise Grzech pierworodny 04 Dziecko miśÂośÂci Williams Cathy Zauroczeni sobć |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] stwarzam coś, co nie mieści się w żadnym I na zakończenie bardzo białoszewskie w niebycie. duchu - do czego sama poetka się przyznaje podsłuchańce: W windzie: - Bardzo bym prosił o jedną Czytając taki wiersz, przyjmuję go z fotografię z dedykacją. Jeżeli to niemożliwe - poczuciem, jakby ktoś tu dla mnie dokonał to chociaż dwie. odkrycia, pokazując, jak słowo wypowiedziane zaprzecza niejako własnemu sensowi. Paradoksalne, a prawdziwe. Szymborska jest mistrzynią w tworzeniu Poetce udało się namówić wydawcę, by, nie takich lapidarnych, czasem niewiarygodnie bacząc na koszty (książeczka stosownie do prostych, a odkrywczych sformułowań treści została wydana na ekskluzywnym brzmiących jak mocne uderzenie. Poetka papierze), zostawił kilka pustych kartek, umieszcza je często na początku utworu, które mają zapełnić już we własnym zakresie niczym tezę, po której następuje pełen czytelnicy. (& ) niespodzianek wywód. (& ) Przewrotne pytania Wisława Szymborska "Rymowanki dla dużych dzieci" z wyklejankami autorki, wydawnictwo a5, Kraków 2003, s.56 Jak to się dzieje, że pozorna oczywistość i prostota tych stwierdzeń stają się zarazem czymś olśniewająco nowym? To jedna z Joanna Szczęsna tajemnic tej poezji, która ma też swoją drugą twarz, bo Szymborska potrafi wprowadzić nas Dostęp online w nie byle jaką konfuzję, zarzucając lawiną http://www.gazetawyborcza.pl/1,75517,1475 pytań, nierzadko przewrotnych, niemal 658.html zawsze zaskakujących, jak choćby w znanym wierszu "Zdumienie": Czemu w zanadto *** jednej osobie?/ Tej a nie innej? I co tu robię?/ W dzień co jest wtorkiem? W domu nie w gniezdzie? W skórze nie w łusce? Z Pozorna oczywistość i prostota twarzą nie liściem? (& ) stwierdzeń Szymborskiej stają się zarazem czymś olśniewająco nowym. To Kto wie, czy tak wielka rola przypisywana jedna z tajemnic tej poezji, zarazem przypadkowi nie jest jednym ze świadectw Szymborska potrafi wprowadzić nas w głębokiej laickości tej poezji, choć konfuzję, zarzucając lawiną pytań, poszukiwanie racjonalnego wytłumaczenia nierzadko przewrotnych, niemal zawsze zjawisk i wydarzeń kończy się zazwyczaj zaskakujących. zawodem i zawód ten wyraża się na różne sposoby, nierzadko poprzez żart, odwrócenie sytuacji, nagromadzenie innych możliwości, z Wisława Szymborska wróciła. Po dziewięciu których życie nie skorzystało. Gra sensów, w latach milczenia mamy jej nowy tom którą wciąga nas poetka, poszerza przestrzeń 15 wyobrazni, jej umiejętność dziwienia się pewnością. A przecież ten nowy zbiorek stanowi znak autorskiej tożsamości: wydaje mi się jakby bardziej stonowany niż Mogłabym być sobą - ale bez zdziwienia,/ a poprzednie, leży na tych wierszach jakaś to by oznaczało,/ że całkiem kimś innym. mgiełka melancholii, przyćmienia, osłabł jakby impet stawianych pytań (choć z kolei krajobraz nabrał tu nowego dramatyzmu), Lekcja finezji przekorność jest bardziej poskromiona. Ale sedno jest nadal twarde, a pytania jak Czytając wiersze Wisławy Szymborskiej, nie zawsze ważne. możemy oprzeć się refleksji, jak wiele rzeczy uznajemy za oczywiste, choć wcale oczywiste To, co urzeka mnie u tej poetki, to dyscyplina nie są. Nie jest to jednak lekcja relatywizmu, myślenia, bez której nie ma dobrej, a co ale lekcja finezji wynikająca z chęci oglądania dopiero świetnej poezji, inteligencja i rzeczy z sześciu stron, nieważne, czy dotyczy przebłyskująca poprzez poetyckie uroki to krajobrazu, chmur, duszy, czy Platona. wiedza, wspomagająca każdą sztukę, Wiersz Szymborskiej jest od razu poczucie humoru, niezgoda na bylejakość rozpoznawalny, w jej nowym tomie widzimy życia i ta przejmująca dyskrecja w dzieleniu kontynuację tematów, które powracają w się z nami tym, co najbardziej osobiste. sposób naturalny, jak myśl powraca do podjętego wcześniej wątku. Jest jakiś związek między nowym wierszem "Chmury" i Julia Hartwig wcześniejszym "Niebem", nie tylko dlatego, że oba rozgrywają się w górze; "Negatyw" i Dostęp online: "Słuchawkę" łączy więz z "Kotem w pokoju"; http://www.gazetawyborcza.pl/1,75517,9906 scenka poetycka "Ze wspomnień", mówiąca o 86.html pięknej dziewczynie, która wchodzi do pokoju, budząc konfuzję zebranych tam *** kobiet, przypomina przypuszczalnym miejscem akcji wiersz o Tadeuszu Borowskim, "Przyczynek do statystyki" z "Dwukropek" Wisławy Szymborskiej "Chwili", podobnie jak "Wielka liczba" z tomu przeczytałem - jak każdy jej nowy zbiór - o tym samym tytule, mówi o trwałym jednym tchem i oczywiście pierwszą rzeczą, niepokoju o jakość ludzkiej natury, która w nad którą zacząłem się w związku z tą statystycznym rachunku daje obraz raczej książką zastanawiać, był sens nadanego jej przygnębiający. przez autorkę tytułu. Na trop natrafiłem dopiero w zamykającym zbiór utworze pt. (& ) "Właściwie każdy wiersz". Ale i tu został on przez poetkę jakby celowo zatarty. Słowo "dwukropek" zamyka wspomniany wiersz, ale Zapis czujności w zdaniu utrzymanym w trybie warunkowym, któremu autorka nadała brzmienie Wciąż jakby nie dosyć zauważone są wiersze następujące: Szymborskiej przemawiające w sprawach publicznych, de publicis. Ten, kto pamięta "Schyłek wieku" przywołujący historię jeśli czarno na białym, zamierzonych, a niespełnionych ambicji [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||