Index 51. Conan pan Czarnej Rzeki (Conan, Lord of the Black River) 1996 Celmer, Michelle Black Gold Billionaires 02 Eiskalte Geschafte, heisses Verlangen Niziurski_Edmund_ _Nowe_przygody_Marka_Piegusa.BLACK M L N Hanover Black Sun's Daughter 01 Unclean Spirits Glen Cook Black Company 04 Silver_Spike L J Smith NightWorld 00 Black Dawn Murray Rothbard ''O nową wolność manifest libertariański'' Frey Jana W slepym zaulku wolnosci Fromm Erich Ucieczka od wolnosci HARRY ADLER Umiejć™tnośÂ›ć‡ realizowania marześÂ„ |
[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] Teoria wolnej woli, którÄ… tu przedstawiamy, usiÅ‚uje siÄ™ z tym zmierzyć. Jak widzieliÅ›my, fakty na poziomie neuronów nie dajÄ… pewnoÅ›ci, że zdarzenie N4 rzeczywiÅ›cie nastÄ…pi. PrzyjÄ™cie istnienia i dziaÅ‚ania jazni Juliet ma nas upewnić, że tak siÄ™ stanie. A zatem odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do naszego modelu mamy siÄ™ dowiedzieć, jak dziaÅ‚a S i jak ma siÄ™ ono do M4. Na poczÄ…tek: jak dziaÅ‚a S, odnoÅ›nie do natury jazni. Musi być koniecznie coÅ› wiÄ™cej do powie- dzenia na temat S ponad to, coÅ›my do tej pory stwierdzili, gdy siÄ™ zastanawialiÅ›my nad czymÅ›, ze 60 wzglÄ™du na co istnieje coÅ› innego: musimy mieć coÅ› wiÄ™cej niż tylko nasze spekulacje opisane w po- przednim rozdziale dotyczÄ…ce intencjonalnoÅ›ci. JazÅ„ jest czymÅ› bardziej w rodzaju rzeczywistego bytu znajdujÄ…cego siÄ™ poza zdarzeniami umysÅ‚owymi, posiadajÄ…cym w stosunku do nich pewnÄ… moc sprawczÄ… niż tylko ich aspektem. To, co wszyscy moglibyÅ›my z pewnym wahaniem powiedzieć co do zdarzeÅ„ mentalnych, urasta do pokaznych rozmiarów. Czym miaÅ‚aby być jazÅ„? Czy nie trzeba powiedzieć o niej czegoÅ› wiÄ™cej? Pojawia siÄ™ tutaj po- kusa której wielu filozofów nie zdoÅ‚aÅ‚o siÄ™ oprzeć żeby uważać jazÅ„ za czÅ‚owieczka wewnÄ…trz czÅ‚owieka, za homunkulusa, a S za wewnÄ™trznÄ… osobÄ™ podejmujÄ…cÄ… decyzjÄ™ M4. Ale to potworne. Poza tym musielibyÅ›my brać pod uwagÄ™ tÄ™ wewnÄ™trznÄ… Juliet wszÄ™dzie tam, gdzie obecnie bierzemy pod uwagÄ™ samÄ… Juliet i tak dalej. Używanie retoryki albo silenie siÄ™ na gÅ‚Ä™bokie myÅ›li także nie zda siÄ™ na wiele. A tego wÅ‚aÅ›nie chwyta siÄ™ ktoÅ›, kto twierdzi jakby już nic innego nie byÅ‚o do powiedzenia że wszystko to, co siÄ™ mówi na temat jazni, w gruncie rzeczy dotyczy umysÅ‚u , czy też osoby w tym przypadku konkretnej osoby, naszej Juliet. Nie chodzi nam przecież o caÅ‚y umysÅ‚ czy o caÅ‚Ä… osobÄ™ Juliet. PowinniÅ›my wyrażać siÄ™ bardziej precyzyjnie. W każdym razie uważa siÄ™, że jazÅ„ zdolna jest przezwyciężyć pożądania i temu podobne, te zaÅ› z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… stanowiÄ… aspekt osoby. 61 W gruncie rzeczy mamy tutaj drugi problem, wiÄ™kszy nawet niż ten z niespójnoÅ›ciÄ…. Tym ra- zem chodzi o jasność. Powtórzmy: czym miaÅ‚aby być jazÅ„? UżywajÄ…c innego, być może lepszego okreÅ›lenia: Czym miaÅ‚by być sprawca zdarzeÅ„? MówiÄ…c o jazni, możemy być pewni jedynie tego, że pozostaje ona w okreÅ›lonej relacji do podejmowanych decyzji sprawia je, powiemy. Możemy caÅ‚kiem bezpiecznie stwierdzić, że jeszcze nikt nie podjÄ…Å‚ próby odpowiedzi na pytanie: czym jest sprawca? Jednym z powodów, dla których trudno o nim sensownie mówić, jest to, że mamy już zda- rzenia neuronowe i zdarzenia mentalne. Czym zatem miaÅ‚by być sprawca? Przedmiotem trzeciego rodzaju? Czy nasze istnienie konstytuuje zdarzenia mentalne, czyli strumieÅ„ Å›wiadomoÅ›ci, czy też strumieÅ„ Å›wiadomoÅ›ci plus jeszcze coÅ› różnego od zdarzeÅ„? Jeżeli ma ono jakimÅ› sposobem naturÄ™ mentalnÄ…, to czy wolne jest od mózgowego korelatu? NiewÄ…tpliwie byÅ‚oby sprzeczne z psychoneu- ronowÄ… bliskoÅ›ciÄ…. Zachowanie jasnoÅ›ci w kwestii sprawcy jest tak skomplikowane, że niektórzy gÅ‚osiciele teorii wolnej woli próbujÄ… tÄ™ kwestiÄ™ caÅ‚kowicie pominąć. Wydaje siÄ™, że chcieliby usunąć S z naszego modelu. Zamiast tego powiadajÄ…, że decyzje same sÄ… dla siebie przyczynami. NiegdyÅ› zwykÅ‚o siÄ™ mówić, że Bóg jest swojÄ… wÅ‚asnÄ… przyczynÄ…. Ale nikomu nie udaÅ‚o siÄ™ tego wyjaÅ›nić, ponieważ przyczynowość to relacja miÄ™dzy dwoma elementami. Czymkolwiek byÅ‚oby boskie stwarzanie, nie 62 bÄ™dziemy go lepiej rozumieli dziÄ™ki temu, że ktoÅ› nam bÅ‚Ä™dnie zasugeruje, iż ma ono coÅ› wspólnego z przyczynowoÅ›ciÄ…. Inni rzecznicy teorii wolnej woli, którzy także próbujÄ… uniknąć kwestii sprawstwa, twierdzÄ…, że decyzje należy wyjaÅ›niać w kategoriach teleologicznych, to jest w kategoriach celów. Decyzje tÅ‚umaczÄ… oni tym, do czego prowadzÄ…. Ów siÄ™gajÄ…cy starożytnoÅ›ci sposób rozumowa- nia zawdziÄ™czamy temu, że istotnie możemy powiedzieć: Ptaki majÄ… puste koÅ›ci, ponieważ uÅ‚atwia im to latanie . Albo: Pocimy siÄ™, ponieważ obniża to temperaturÄ™ naszego ciaÅ‚a . Jednak taki spo- sób tÅ‚umaczenia z czym prawie każdy siÄ™ zgodzinie przekonuje nas, że jedynie skutki stanowiÄ… wytÅ‚umaczenie swoich przyczyn. PomysÅ‚, że tak mogÅ‚oby być, wydaje siÄ™ zaskakujÄ…cy. PodjÄ™to próby majÄ…ce na celu uczynienie teleologii mniej zaskakujÄ…cÄ…. Ale nic nie jest w stanie nas skÅ‚onić do tego, żebyÅ›my siÄ™ zgodzili na stwierdzenie, że podjÄ™cie decyzji daje siÄ™ wytÅ‚umaczyć wyÅ‚Ä…cznie poprzez jej rezultat. Jeżeli zechcemy rozpatrywać zagadnienie ptasich koÅ›ci albo naszego pocenia siÄ™, to niechybnie przyjdzie nam do gÅ‚owy teoria ewolucji, która zasadniczo posÅ‚uguje siÄ™ przyczynowym tÅ‚umaczeniem zjawisk. Zamiast powiedzieć, że ptaki majÄ… puste koÅ›ci, ponieważ uÅ‚atwia im to latanie, lepiej jest siÄ™gnąć po inne wytÅ‚umaczenie pewne stworzenia przetrwaÅ‚y dziÄ™ki korzyÅ›ciom, jakie niesie ze sobÄ… posiadanie pustych koÅ›ci. Jeżeli zamienimy teleologiczne 63 tÅ‚umaczenie, którym posÅ‚uguje siÄ™ teoria wolnej woli, na zwyczajne tÅ‚umaczenie przyczynowe, to zniweczymy główny cel tej teorii. [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||