Index
Griffin G. Edward, The Future is Calling (2008)
Hank Edwards A Carnal Cruise (pdf)
Binchy Maeve Szklane jezioro
Timothy Zahn Cobra 2 Cobra Strike
The Barker Triplets 2 Coll
MacApp C. C. śÂšwiat bez sśÂ‚ośÂ„ca
02 Nienacki Zbigniew Pan Samochodzik i Skarb Atanaryka
Samson Hanna PuśÂ‚apka na motyla
Catherine Spencer Lato w Prowansji
Andrzej Sapkowski [Witcher 01] The Last Wish (pdf)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qualintaka.pev.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

    maitoÊç przygód czytelniczych w Ýyciu literackim jakiejkolwiek zbiorowoÊci nie
    moÝe si´ przecieÝ przydarzyç jednostce. A przygody owe, nawet wydobyte z chaosu
    i w"àczone w pewien model, tym bardziej tracà charakter zapisu jednolitego przebie-
    gu lektury...
    Zarysowana wyÝej antynomia  mi´dzy poczuciem  ca"oÊci a przeÊwiadczeniem
    o koniecznej fragmentarycznoÊci jej uj´cia  daje o sobie znaç w kolejnych fazach
    ekspertyzy literaturoznawczej, a wi´c:
     na poziomie analizy,
     na poziomie opisu,
     na poziomie interpretacji.
    Spróbujmy przeÊledziç metamorfozy badania ca"oÊci wielotekstowych, si´gajàc
    po przyk"ady do grupy utworów, którà uÊwiadamiamy sobie jako  polskà poezj´
    wspó"czesnà .
    Interpretacja wobec analizy. To nie przypadek, Ýe wyk"ady metodologiczne na te-
    mat powinnoÊci interpretatora, który zajmuje si´ pojedynczym dzie"em literackim,
    faworyzujà analiz´ (jako stadium przygotowawcze) i z niewielkim zainteresowa-
    niem przyglàdajà si´ opisowi.
    Interpretacja nie jest specyficznie naukowà formà repliki na tekst artystyczny. Po-
    jawia si´ w krytyce literatury, towarzyszy lekcjom j´zyka polskiego w szkole Êred-
    niej, a takÝe wszelkim innym praktykom odbiorczym. Ilekroç zmierza ku nauce,
    szuka oparcia w analizie. Jak wynika z recepcji arcydzie", ich rozbiory badawcze za-
    trudniajà wciàÝ nowe i nowe pokolenia znawców, i wydajà si´ nie mieç ko’ca: do-
    póty, dopóki trwa rozwój poetyki teoretycznej. Im rzetelniej wi´c interpretacja
    utworu zagospodarowuje obszary jego analizy, tym silniejsza pewnoÊç zwiàzania
    dzia"a’ interpretacyjnych z repertuarem ofert naukowej wiedzy o literaturze.
    Wi´kszoÊç poj´ç z teorii dzie"a apeluje do procedur analitycznych, i do my-
    Êlenia analitycznego. Poj´cia te, niektóre nazwy genologiczne, terminy okreÊla-
    jàce pewne substruktury oraz elementy tekstu sà w istocie implikacjami anali-
    tyczno-badawczymi, to znaczy: nie dajà wizji utworu w jego kszta"cie dost´p-
    nym czytelnikowi, lecz oÊwietlajà jak gdyby relacje mi´dzy sk"adnikami dzie"a
     bezpoÊrednio po jego rozbiorze. MoÝe to byç, dla przyk"adu, relacja obecno-
    Êci i braku spodziewanych znaków literackich (odnotowana w terminach typu:
    wiersz bezrymowy, proza afabularna, gdy wyróÝnikiem jest brak, lub odwrotnie,
    gdy podkreÊla si´ obecnoÊç jakichÊ chwytów poprzez nazwy  powieÊç z tezà ,
     jamb z hiperkataleksà itd.). Albo: relacja obfitoÊci i niedostatku, kiedy to no-
    menklatura badawcza akcentuje iloÊciowe niedobory lub nadmiary w dziele (tok
    anapestyczny, motyw przewodni, s"owo-klucz). Wreszcie: istniejà poj´cia, któ-
    re by"y pierwotnie uogólnieniem analizy, prowadzonej w ten sposób, aby ele-
    menty wymontowane z tekstu okreÊli"y si´ wzgl´dem siebie poprzez stosunek
    zmiany i kontynuacji (tradycji i nowatorstwa), np. mowa pozornie zaleÝna, mo-
    nolog wewn´trzny.
    Opis dzie"a, skromny, zdroworozsàdkowy, nie utrzymuje tak licznych i atrakcyj-
    nych kontaktów z teorià i w refleksji nad przebiegiem interpretacji badawczych wy-
    daje si´ tematem drugorz´dnym.
    Z chwilà jednak, gdy obiektem bada’ staje si´ ca"oÊç wielotekstowa (np. poezja
    kilku dziesi´cioleci), proporcje si´ odwracajà. O powodzeniu interpretacji  ca"oÊci
    decyduje przede wszystkim opis; zagadnienia analizy schodzà na margines.
    94
    Dlaczego? Komunikacja literacka  w uk"adzie odbiorczym  to nie tylko suma
    lektur, ale równieÝ wieloÊç transformacji polekturowych: jawnych i ukrytych. Z te-
    go punktu widzenia  analiz´ moÝna rozumieç jako naturalny sposób istnienia twór-
    czoÊci danego okresu historycznoliterackiego.
    Na poziomie recepcji potocznej, która nie chce si´ podporzàdkowaç autorytetowi
    krytyki bieÝàcej, panoszà si´  rozbiory przypadkowe, mechaniczne i ostro wybiór-
    cze. Poszczególne teksty, zw"aszcza poetyckie, rozpraszajà si´ na osobne fragmen-
    ty, osadzajà si´ w pami´ci jako antologie cytatów, konstytuujàc nader oryginalne
    widzenie  ca"oÊci . ¸atwo sobie moÝna wyobraziç czytelnika, dla którego liryka
    trzydziestolecia sprowadza si´ do rejestru paru nazwisk, tytu"ów, zapami´tanych
    czàstek wierszy i motywów. Dajmy na to:
    Ga"czy’ski: rzucam kwiaty na tor, którym przejeÝdÝa rewolucja.
    RóÝewicz: ocala"em prowadzony na rzeê.
    Bia"oszewski: ulica wyglàda jak ulidza.
    Harasymowicz: pajàczki. [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qualintaka.pev.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl.