Index Idries Shah Learning How To Learn Psychology And Spirituality In The Sufi Way 289p Matthew Reilly Shane Schofield 02 Strefa 7 Brooks, Terry Landover 05 Witches' Brew May Karol śÂmierć Judasza John Gardner Bond 00 Licence Renewed(v2.0) 102 Pan Samochodzik i tajemnica Araratu Wilson Patricia śÂpiew deszczowego ptaka Guy N. Smith Miasto zludzien Castle Jayne śÂw. Helena 02 Gardenia Antonio Fogazzaro Piccolo mondo moderno |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] - muzyka może zarówno ustalać nastrój dla wydarzeń, jak i dawać ujście uczuciom przez nie powodowanym - muzyka jest zasadniczym elementem każdej ceremonii zaślubin, każdego obrzędu inicjacyjnego, pogrzebu w większości kultur. Bitwa [s.129] Od czasów póznego średniowiecza armie Europy wypracowywały muzyczny język do przekazywania informacji podczas bitwy. Kawaleria do komenderowania używała trąbek, zaś bębny nadawały polecenia piechocie. Zmiany w rytmie bębnów oznajmiały marsz, alarm, zbliżanie się, potyczki harcowników, natarcie, bitwę, odwrót. Atakowanie dobosza uznawane było za niehonorowe, natomiast pochwycenie dobosza przeciwnika było symbolicznie bardzo doniosłe. Komunikacja [s. 130] Zdolność reprezentowania języka za pomocą muzyki było podstawą do wynalezienia mówiących bębnów w niektórych społecznościach Afryki, np. małego dwukomorowego bębna o kształcie klepsydry, ze sznurkami naciągów przymocowanymi do membrany. Bęben jest trzymany pod pachą, dzięki czemu można naciskiem ręki różnicować napięcie naciągów, a przez to wysokość tonów. Taki instrument jest stosowany szczególnie w zachodniej Afryce, zakresem i sposobem modulowania dzwięków odpowiadając akurat intonacji tamtejszych języków mówionych. Inną metodą mówienia poprzez bębny jest używanie dwu bębnów o różnych wysokościach tonu, jak to robią Aszanti, lub różnicowanie dzwięku jednego bębna przez uderzanie go w różnych miejscach (Chernoff, 1979). Jeszcze inny typ spotyka się w środkowej Afryce tzw. szczelinowy, zrobiony z długiego, próżnego pnia, w którym są jedna lub dwie podłużne szczeliny, różniące się rozmiarem. Nie ma membrany, ale uderzanie w pobliżu jednej lub drugiej szczeliny daje dzwięki o określonych wysokościach, słyszalne na znaczne odległości. (Bebey, 1975). Symbole osobiste [s. 131] Lapończycy mają unikalną muzyczną tradycję, w której każda pojedyncza osoba posiada swoją specyficzną piosenkę lub frazę/zawołanie (joik). Staje się ona indywidualnym, osobistym symbolem i często jest śpiewana podczas pędzenia reniferów. Rodzice mogą przekazać joik swym dzieciom, lub zakochani mogą się nimi wymienić, jakby podarkami (Blumenfeld, 1993). Tożsamość etniczna lub grupowa [s. 131-2] Np. w północnej Irlandii przestrzegany jest zwyczajowy rozdział melodii 'irlandzkich' i 'brytyjskich'. W brytyjskiej muzyce popularnej Cohen (1994) wykazał, jak dyskursy, tak ustne jak i pisemne (prasa muzyczna), ukształtowały odrębne style/brzmienia (sound) z Liverpoolu, przeciwstawiane temu z Manchester jak i z Londynu. Rhodes (1962) podaje przykład z Ghany. Po tym jak plemiona Aszantów podporządkowały się Koronie Brytyjskiej w 1900 r., gdziekolwiek gubernator pojawił się z wizytą, witany był ceremonią przy wtórze bębnów. Aszanti używali 'mówiących bębnów', przetłumaczywszy na ich język tekst starej pieśni wojennej: 'Powoli, lecz na pewno zabijemy...', której znaczenie było jasne dla wszystkich zgromadzonych, oprócz Brytyjczyków. Zawołania sprzedawców [s. 132] Na rynkach całego świata, piosenki i muzyka są używane do przyciągnięcia uwagi przechodniów, w nadziei na sprzedaż artykułów. Wyśpiewywane slogany z dawnej londyńskiej ulicy są dobrym przykładem tego zwyczaju, gdzie każdy sprzedawca miał wyróżniające go zawołanie, tak, iż zapałki, lawenda i wszelkie artykuły spożywcze mogły być rozpoznane po dzwięku na zatłoczonym rynku. (ilustracje) Trans [s. 134-5] to szczególny stan świadomości, który zazwyczaj zdarza się w kontekście religijnym. Może zawierać stany konwulsyjne, z płaczem, drżeniem, utratą kontaktu, zasłabnięciem. W wielu różnych tradycyjnych kulturach muzyka jest używana do indukowania stanów transowych podczas wyjątkowych ceremonii. (...) Rouget (1985) podaje wyczerpujący przegląd relacji między muzyką i transem. Odrzuca prosty punkt widzenia, jakoby muzyka bezpośrednio powodowała stany transowe (...); przypisuje muzyce rolę 'socjalizującą' trans: (...) Muzyka może wywoływać lub uśmierzać stan transu, i w różnych kulturach trans może być indukowany przez głośną lub cichą muzykę, głos ludzki, bębny, lub inne instrumenty. (...) Rouget analizuje trans jako będący związany z dwoma różnymi aspektami religii: szamanizmem i opętaniem. Słowo 'szaman' oryginalnie wywodzi się z języka Tunguzów (Syberia), ale jest obecnie używane na określenie zbliżonych religijnych praktyk w południowo-wschodniej Azji i obu Amerykach. We wszystkich tych kulturach trans szamański jest spostrzegany jako wycieczka (journey) do 'wyższych' lub 'niższych' światów, podjęta w towarzystwie duchów. Jest to intencjonalny trans, w którym szaman sprawuje kontrolę nad swą duszą. W opętaniu to nie osoba odwiedza duchy w ich świecie, ale to duchy nawiedzają człowieka. To zasadniczo niewolicjonalny trans, gdzie duchy dzierżą kontrolę nad osobą. Te dwie formy transu są związane z domiennymi zastosowaniami muzyki. (...) Trans opętaniowy jest wszędzie związany z muzyką i z tańcem. (...) Każdy rodzaj muzyki może wytworzyć trans opętaniowy, aczkolwiek są pewne regularne cechy, takie jak załamania i nagłe zmiany w rytmie, lub jednoczesne accelerando i crescendo. (...) Szaman jest natomiast w każdym wypadku wykonawcą muzycznym dla swego wejścia w trans. Inni muzycy są obecni dla asysty oraz podtrzymania muzyki, gdy już wejdzie w trans, oraz żeby mu pomóc bezpiecznie z niego wyjść. Syberyjscy czy eskimoscy szamani tradycyjnie używają bębna do indukcji transu niektórzy autorzy zatem spekulowali o potędze właściwej nieodłącznie fizycznemu dzwięku bębnów, ale, tak samo jak z muzyką opętaniową, inne instrumenty są używane w różnych kulturach. Generalnie, to kulturowe znaczenie/doniosłość muzyki, raczej niż samodzielne właściwości muzyki, są ważne w indukowaniu transu. Muzyka dworska oraz religijna [s. 136] Klasy rządzące wykształciły swą własną muzykę dworską, także grupy religijne własne, specyficzne formy muzyki. Zwykli ludzie, chociaż byli świadomi tej muzyki na świeckich lub religijnych uroczystościach, zwykli mieć raczej odmienne style śpiewania, tańczenia, muzykowania, tak [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||