Index
Idries Shah Learning How To Learn Psychology And Spirituality In The Sufi Way 289p
Matthew Reilly Shane Schofield 02 Strefa 7
Brooks, Terry Landover 05 Witches' Brew
May Karol śÂšmierć‡ Judasza
John Gardner Bond 00 Licence Renewed(v2.0)
102 Pan Samochodzik i tajemnica Araratu
Wilson Patricia śÂšpiew deszczowego ptaka
Guy N. Smith Miasto zludzien
Castle Jayne śÂ›w. Helena 02 Gardenia
Antonio Fogazzaro Piccolo mondo moderno
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pret-a-porter.pev.pl

  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    -  muzyka może zarówno ustalać nastrój dla wydarzeń, jak i dawać ujście uczuciom przez nie
    powodowanym
    -  muzyka jest zasadniczym elementem każdej ceremonii zaślubin, każdego obrzędu
    inicjacyjnego, pogrzebu w większości kultur.
    Bitwa [s.129]
     Od czasów póznego średniowiecza armie Europy wypracowywały muzyczny język do
    przekazywania informacji podczas bitwy. Kawaleria do komenderowania używała trąbek, zaś
    bębny nadawały polecenia piechocie. Zmiany w rytmie bębnów oznajmiały marsz, alarm,
    zbliżanie się, potyczki harcowników, natarcie, bitwę, odwrót. Atakowanie dobosza uznawane
    było za niehonorowe, natomiast pochwycenie dobosza przeciwnika było symbolicznie bardzo
    doniosłe.
    Komunikacja [s. 130]
     Zdolność reprezentowania języka za pomocą muzyki było podstawą do wynalezienia
    mówiących bębnów w niektórych społecznościach Afryki, np. małego dwukomorowego bębna o
    kształcie klepsydry, ze sznurkami naciągów przymocowanymi do membrany. Bęben jest trzymany
    pod pachą, dzięki czemu można naciskiem ręki różnicować napięcie naciągów, a przez to 
    wysokość tonów. Taki instrument jest stosowany szczególnie w zachodniej Afryce, zakresem i
    sposobem modulowania dzwięków odpowiadając akurat intonacji tamtejszych języków mówionych.
    Inną metodą mówienia poprzez bębny jest używanie dwu bębnów o różnych wysokościach tonu, jak
    to robią Aszanti, lub różnicowanie dzwięku jednego bębna przez uderzanie go w różnych miejscach
    (Chernoff, 1979). Jeszcze inny typ spotyka się w środkowej Afryce  tzw. szczelinowy, zrobiony z
    długiego, próżnego pnia, w którym są jedna lub dwie podłużne szczeliny, różniące się rozmiarem.
    Nie ma membrany, ale uderzanie w pobliżu jednej lub drugiej szczeliny daje dzwięki o określonych
    wysokościach, słyszalne na znaczne odległości. (Bebey, 1975).
    Symbole osobiste [s. 131]
     Lapończycy mają unikalną muzyczną tradycję, w której każda pojedyncza osoba posiada swoją
    specyficzną piosenkę lub frazę/zawołanie (joik). Staje się ona indywidualnym, osobistym symbolem
    i często jest śpiewana podczas pędzenia reniferów. Rodzice mogą przekazać joik swym dzieciom,
    lub zakochani mogą się nimi wymienić, jakby podarkami (Blumenfeld, 1993).
    Tożsamość etniczna lub grupowa [s. 131-2]
    Np. w północnej Irlandii przestrzegany jest zwyczajowy rozdział melodii 'irlandzkich' i 'brytyjskich'.
    W brytyjskiej muzyce popularnej Cohen (1994) wykazał, jak dyskursy, tak ustne jak i pisemne (prasa
    muzyczna), ukształtowały odrębne style/brzmienia (sound) z Liverpoolu, przeciwstawiane temu z
    Manchester jak i z Londynu.
     Rhodes (1962) podaje przykład z Ghany. Po tym jak plemiona Aszantów podporządkowały się
    Koronie Brytyjskiej w 1900 r., gdziekolwiek gubernator pojawił się z wizytą, witany był ceremonią
    przy wtórze bębnów. Aszanti używali 'mówiących bębnów', przetłumaczywszy na ich język tekst
    starej pieśni wojennej: 'Powoli, lecz na pewno zabijemy...', której znaczenie było jasne dla
    wszystkich zgromadzonych, oprócz Brytyjczyków.
    Zawołania sprzedawców [s. 132]
     Na rynkach całego świata, piosenki i muzyka są używane do przyciągnięcia uwagi
    przechodniów, w nadziei na sprzedaż artykułów. Wyśpiewywane slogany z dawnej londyńskiej ulicy
    są dobrym przykładem tego zwyczaju, gdzie każdy sprzedawca miał wyróżniające go zawołanie,
    tak, iż zapałki, lawenda i wszelkie artykuły spożywcze mogły być rozpoznane po dzwięku na
    zatłoczonym rynku. (ilustracje)
    Trans [s. 134-5]
     to szczególny stan świadomości, który zazwyczaj zdarza się w kontekście religijnym. Może
    zawierać stany konwulsyjne, z płaczem, drżeniem, utratą kontaktu, zasłabnięciem. W wielu różnych
    tradycyjnych kulturach muzyka jest używana do indukowania stanów transowych podczas wyjątkowych
    ceremonii. (...)
    Rouget (1985) podaje wyczerpujący przegląd relacji między muzyką i transem. Odrzuca prosty punkt
    widzenia, jakoby muzyka bezpośrednio powodowała stany transowe (...); przypisuje muzyce rolę
    'socjalizującą' trans: (...) Muzyka może wywoływać lub uśmierzać stan transu, i w różnych kulturach
    trans może być indukowany przez głośną lub cichą muzykę, głos ludzki, bębny, lub inne
    instrumenty. (...)
    Rouget analizuje trans jako będący związany z dwoma różnymi aspektami religii: szamanizmem i
    opętaniem. Słowo 'szaman' oryginalnie wywodzi się z języka Tunguzów (Syberia), ale jest obecnie używane
    na określenie zbliżonych religijnych praktyk w południowo-wschodniej Azji i obu Amerykach. We
    wszystkich tych kulturach trans szamański jest spostrzegany jako wycieczka (journey) do 'wyższych' lub
    'niższych' światów, podjęta w towarzystwie duchów. Jest to intencjonalny trans, w którym szaman sprawuje
    kontrolę nad swą duszą. W opętaniu to nie osoba odwiedza duchy w ich świecie, ale to duchy nawiedzają
    człowieka. To zasadniczo niewolicjonalny trans, gdzie duchy dzierżą kontrolę nad osobą. Te dwie formy
    transu są związane z domiennymi zastosowaniami muzyki. (...)
    Trans opętaniowy jest wszędzie związany z muzyką i z tańcem. (...) Każdy rodzaj muzyki może
    wytworzyć trans opętaniowy, aczkolwiek są pewne regularne cechy, takie jak załamania i nagłe
    zmiany w rytmie, lub jednoczesne accelerando i crescendo. (...) Szaman jest natomiast w każdym
    wypadku wykonawcą muzycznym dla swego wejścia w trans. Inni muzycy są obecni dla asysty oraz
    podtrzymania muzyki, gdy już wejdzie w trans, oraz żeby mu pomóc bezpiecznie z niego wyjść.
    Syberyjscy czy eskimoscy szamani tradycyjnie używają bębna do indukcji transu  niektórzy
    autorzy zatem spekulowali o potędze właściwej nieodłącznie fizycznemu dzwięku bębnów, ale, tak
    samo jak z muzyką opętaniową, inne instrumenty są używane w różnych kulturach. Generalnie, to
    kulturowe znaczenie/doniosłość muzyki, raczej niż samodzielne właściwości muzyki, są ważne
    w indukowaniu transu.
    Muzyka dworska oraz religijna [s. 136]
     Klasy rządzące wykształciły swą własną muzykę dworską, także grupy religijne  własne,
    specyficzne formy muzyki. Zwykli ludzie, chociaż byli świadomi tej muzyki na świeckich lub
    religijnych uroczystościach, zwykli mieć raczej odmienne style śpiewania, tańczenia, muzykowania, tak [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qualintaka.pev.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl.