Index
Baum, L Frank Oz 34 The Wonder City of Oz
Baum, L Frank Oz 06 The Emerald City of Oz
Janrae Frank Journey of Sacred King 01 My Sister's Keeper
Janrae Frank Lycan Blood 03 If Truth Dies [pdf]
Herbert, Frank The Dragon in the Sea (Under Pressure)
Abagnale Frank Złap mnie, jeśli potrafisz
Herbert Frank Tom 5 Heretics of Dune
HT057. Rolofson Kristine Idealny mć…śź
Tim LaHaye & Jerry Jenkins Left Behind Series 9 Desecration
Hitchcock Alfred PerśÂ‚y Patrycji McGrove
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pret-a-porter.pev.pl

  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    Arcybiskup Kolonii przysłał mu mnicha klunickiego Arona.
    1.Reforma Tyńca.- Aron przybył w r.1046 do Krakowa. Kazimierz zlecił mu reformę benedyktynów w
    Tyńcu, jak podają zródła. Przypuszczalnie rozchodziło się o oczyszczenie klasztoru z elementów
    bogomilskich.
    2. Księgozbiór.- W Tyńcu musiało się mieścić archiwum metropolii słowiańskiej. Obok ksiąg o treści
    religijnej i świeckiej napisanych głagolicą z wcześniejszej epoki, musiały być równie\ manuskrypty w
    cyrylicy, zapewne bogomilskie apokryfy. Księgozbiór mógł być pokazny. Mo\e w nim znajdował się
    jakiś  letopis polskiego Nestora?
    Powstaje pytanie, czy Aron zniszczył księgozbiór tyniecki? Mo\e niektóre księgi spalił, ale nie
    wszystkie. Sporą ilość musieli zabrać z sobą zakonnicy, którzy ze wzglądu na powiązania z
    bogomilizmem nie mogli dłu\ej przebywać w Tyńcu. Przenieśli je do zało\onego w r.1032 opactwa
    słowiańskiego w Sazawie, Czechach, bo w krótkim czasie klasztor ten miał największą bibliotekę
    pism słowiańskich w środkowej Europie. Mo\liwe, \e przybyli z Polski zakonnicy narzucili opactwu
    bogomilskie nastawienie, bo ksią\ę czeski Brzetysław II u r.1095 wypędził mnichów słowiańskich z
    Sazawy i klasztor ich przekazał benedyktynom łacińskim, którzy doszczętnie zniszczyli biblioteką
    słowiańską.
    3. Apokryfy.-Głównym tworem pisarskiej działalności bogomilców były apokryfy. Dla etnografów
    zaskoczenie stanowi fakt, \e zbierając legendy i baśnie ludowe Oskar Kolberg zanotował całą masę
    opowiadań w Krakowskim, które mają swe odbicie w apokryfach bogomilskich. Jak one mogły dostać
    się do ludu? Je\eli w Tyńcu był ich księgozbiór, wówczas mnisi kontaktując się z ludzmi opowiadali
    je. Apokryficzne legendy musiały tak mocno utkwić w pamięci, \e przekazywano je z pokolenia na
    pokolenie i w ten sposób dotrwały do naszych czasów.
    4. Aron arcybiskupem.- Historyków zastanawia fakt dlaczego Aron został arcybiskupem Krakowa?
    Przecie\ do  zreformowania opactwa tynieckiego nie potrzebny mu był paliusz! Cos musiało zajść, \e
    go otrzymał.
    Jeśli mnich kluniacki dobrze się wywiązał z oczyszczania Tyńca z elementów bogomilskich, to
    Kazimierz Odnowiciel mógł mu zlecić przeprowadzenie czystki u całym obrządku słowiańskim u
    Polsce. I w tym wypadku potrzebna była Aronowi uładza metropolity. Mo\e w międzyczasie umarł
    arcybiskup słowiański w Krakowie, a więc Kazimierz Odnowiciel przekonał synod cyrylo-
    metodiański, \e dla dobra obrządku Aron powinien być wybrany metropolitą. Tak mogło się stać.
    Lecz wybór synodu nie wystarczył. Jako łacinnik Aron zwrócił się o zatwierdzenie do Rzymu i
    paliusz otrzymał.
    5.Zlady po Aronie.- Aron pieczętował się trzema koronami, herbem miasta Kolonii, który od jego
    czasów stał się równie\ herbem biskupów krakowskich i zwie się  Aronem . Inne ślady jego
    poprzedniej ojczyzny pozostawił wznosząc na Wzgórzu Wawelskim dwa kościoły (kaplice)
    dedykowane św. Gereonowi i św. Leonardowi, patronom miasta Kolonii.
    III. MASAAW.- Pod koniec panowania Mieszka II Polskę mo\na by podzielić na Wielkopolskę, która
    znalazła się pod wpływami łacińskimi; Małopolskę, gdzie dominował cyrylo-metodianizm i Mazowsze
    zdobywane przez bogomilców.
    1. Uciekinierzy.- Kiedy w r.1022 Bolesław Chrobry wypędził mnichów słowiańskich z Polski, ci co
    mieli bli\ej na Węgry (Słowację), jak św. Zwierad (był w klasztorze w Tropiu koło Nowego Sącza),
    powędrowali na południe. Natomiast inni musieli szukać schronienia na Mazowszu. Zastawszy tam
    po wioskach i miasteczkach raczej ludność pogańską, bo obrządek łaciński nie był tam znany,
    słowiański zapuścił słabe korzenie, bogomilcy mieli okazję do rozwinięcia swych wpływów.
    2. Wielkorządca.- Kiedy w r.1038 Kazimierz Odnowiciel wracał z zachodu do Polaki na Mazowszu
    władzę sprawował  Masław , zwany tak\e  Mojsławem , czy tez  Mięcsławem . Zlecił mu ją Mieszko
    II.
    Masław prawdopodobnie pochodził z rodu Piastów. Nie jest do pomyślenia, aby Mieszko II zlecił
    poganinowi administrację du\ej połaci kraju. Na to absolutnie nie zgodziłaby się Rycheza. Masław
    albo był wyznawcą cyrylo-metodianizmu, albo będąc łacinnikiem przeszedł na obrządek słowiański,
    kiedy król zamianował go wielkorządcą Mazowsza.
    3. Umiarkowani bogomilcy.- Przypuszczalnie nauczeni przykrym doświadczeniem bogomilcy, którzy
    w 1022 roku schronili się na Mazowszu, porzucili swą bojowość i starali się respektować władzę. To
    mogło spowodować, \e z trzech dzielnic Polski, jak podkreślają kronikarze, podczas rozruchów latach
    1036-1036, Mazowsze było najspokojniejsze. Kwitło pod zarządem Masława i było gęsto zaludnione.
    4.Odmowa.- Kiedy Kazimierz Odnowiciel objął tron w Krakowie, za\ądał, by Masław się mu
    podporządkował Wielkorządca Mazowsza odmówił.
    Mo\e obawiał się, \e dawny mnich klunicki będzie forował obrządek łaciński na Mazowszu, co
    doprowadzić mo\e do wojny domowej, jak to się wydarzyło w Małopolsce. Wolał więc w swojej
    dzielnicy mieć tylko wyznawców obrządku słowiańskiego i spokojnych bogomilców ni\ łacinników.
    Mo\e te\ uwa\ał, \e ma okazję do zało\enia samodzielnego księstwa, zwłaszcza, \e utrzymywał
    dobre stosunki z pogańskimi sąsiadami na północy. Mógł liczyć na pomoc Jaćwingów, Litwinow,
    Prusów i Pomorców.
    5. Klęska.-Kazimierzowi Odnowicielowi nie pozostało nic innego, jak wyprawić się zbrojnie na
    Mazowsze, Wsparty oddziałami ruskimi, przysłanymi mu przez teścia, księcia kijowskiego Jarosława
    Mądrego, władca Polski uderzył na Masława, zanim pogańscy sprzymierzeńcy przyszli mu z pomocą.
    Wielkorządca Mazowsza poniósł druzgocącą kląska i zginął w boju.
    6. Charakterystyczny zwrot.- Historycy zaliczyli bitwę Kazimierza Odnowiciela z Masławem do
     reakcji pogańskiej . Tymczasem Gall opisując wydarzenie nadmienia, \e po zwycięstwie nad
    wojskami Masława Kazimierz przemawiając do swoich rycerzy, powiedział: "Pokonawszy tylu
    fałszywych chrześcijan (superatis tot falsis christicolicos), ju\ bezpiecznie walczyć będziecie z [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qualintaka.pev.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl.