Index Baum, L Frank Oz 34 The Wonder City of Oz Baum, L Frank Oz 06 The Emerald City of Oz Janrae Frank Journey of Sacred King 01 My Sister's Keeper Janrae Frank Lycan Blood 03 If Truth Dies [pdf] Herbert, Frank The Dragon in the Sea (Under Pressure) Abagnale Frank ZĹap mnie, jeĹli potrafisz Herbert Frank Tom 5 Heretics of Dune HT057. Rolofson Kristine Idealny mć śź Tim LaHaye & Jerry Jenkins Left Behind Series 9 Desecration Hitchcock Alfred PerśÂy Patrycji McGrove |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Arcybiskup Kolonii przysłał mu mnicha klunickiego Arona. 1.Reforma Tyńca.- Aron przybył w r.1046 do Krakowa. Kazimierz zlecił mu reformę benedyktynów w Tyńcu, jak podają zródła. Przypuszczalnie rozchodziło się o oczyszczenie klasztoru z elementów bogomilskich. 2. Księgozbiór.- W Tyńcu musiało się mieścić archiwum metropolii słowiańskiej. Obok ksiąg o treści religijnej i świeckiej napisanych głagolicą z wcześniejszej epoki, musiały być równie\ manuskrypty w cyrylicy, zapewne bogomilskie apokryfy. Księgozbiór mógł być pokazny. Mo\e w nim znajdował się jakiś letopis polskiego Nestora? Powstaje pytanie, czy Aron zniszczył księgozbiór tyniecki? Mo\e niektóre księgi spalił, ale nie wszystkie. Sporą ilość musieli zabrać z sobą zakonnicy, którzy ze wzglądu na powiązania z bogomilizmem nie mogli dłu\ej przebywać w Tyńcu. Przenieśli je do zało\onego w r.1032 opactwa słowiańskiego w Sazawie, Czechach, bo w krótkim czasie klasztor ten miał największą bibliotekę pism słowiańskich w środkowej Europie. Mo\liwe, \e przybyli z Polski zakonnicy narzucili opactwu bogomilskie nastawienie, bo ksią\ę czeski Brzetysław II u r.1095 wypędził mnichów słowiańskich z Sazawy i klasztor ich przekazał benedyktynom łacińskim, którzy doszczętnie zniszczyli biblioteką słowiańską. 3. Apokryfy.-Głównym tworem pisarskiej działalności bogomilców były apokryfy. Dla etnografów zaskoczenie stanowi fakt, \e zbierając legendy i baśnie ludowe Oskar Kolberg zanotował całą masę opowiadań w Krakowskim, które mają swe odbicie w apokryfach bogomilskich. Jak one mogły dostać się do ludu? Je\eli w Tyńcu był ich księgozbiór, wówczas mnisi kontaktując się z ludzmi opowiadali je. Apokryficzne legendy musiały tak mocno utkwić w pamięci, \e przekazywano je z pokolenia na pokolenie i w ten sposób dotrwały do naszych czasów. 4. Aron arcybiskupem.- Historyków zastanawia fakt dlaczego Aron został arcybiskupem Krakowa? Przecie\ do zreformowania opactwa tynieckiego nie potrzebny mu był paliusz! Cos musiało zajść, \e go otrzymał. Jeśli mnich kluniacki dobrze się wywiązał z oczyszczania Tyńca z elementów bogomilskich, to Kazimierz Odnowiciel mógł mu zlecić przeprowadzenie czystki u całym obrządku słowiańskim u Polsce. I w tym wypadku potrzebna była Aronowi uładza metropolity. Mo\e w międzyczasie umarł arcybiskup słowiański w Krakowie, a więc Kazimierz Odnowiciel przekonał synod cyrylo- metodiański, \e dla dobra obrządku Aron powinien być wybrany metropolitą. Tak mogło się stać. Lecz wybór synodu nie wystarczył. Jako łacinnik Aron zwrócił się o zatwierdzenie do Rzymu i paliusz otrzymał. 5.Zlady po Aronie.- Aron pieczętował się trzema koronami, herbem miasta Kolonii, który od jego czasów stał się równie\ herbem biskupów krakowskich i zwie się Aronem . Inne ślady jego poprzedniej ojczyzny pozostawił wznosząc na Wzgórzu Wawelskim dwa kościoły (kaplice) dedykowane św. Gereonowi i św. Leonardowi, patronom miasta Kolonii. III. MASAAW.- Pod koniec panowania Mieszka II Polskę mo\na by podzielić na Wielkopolskę, która znalazła się pod wpływami łacińskimi; Małopolskę, gdzie dominował cyrylo-metodianizm i Mazowsze zdobywane przez bogomilców. 1. Uciekinierzy.- Kiedy w r.1022 Bolesław Chrobry wypędził mnichów słowiańskich z Polski, ci co mieli bli\ej na Węgry (Słowację), jak św. Zwierad (był w klasztorze w Tropiu koło Nowego Sącza), powędrowali na południe. Natomiast inni musieli szukać schronienia na Mazowszu. Zastawszy tam po wioskach i miasteczkach raczej ludność pogańską, bo obrządek łaciński nie był tam znany, słowiański zapuścił słabe korzenie, bogomilcy mieli okazję do rozwinięcia swych wpływów. 2. Wielkorządca.- Kiedy w r.1038 Kazimierz Odnowiciel wracał z zachodu do Polaki na Mazowszu władzę sprawował Masław , zwany tak\e Mojsławem , czy tez Mięcsławem . Zlecił mu ją Mieszko II. Masław prawdopodobnie pochodził z rodu Piastów. Nie jest do pomyślenia, aby Mieszko II zlecił poganinowi administrację du\ej połaci kraju. Na to absolutnie nie zgodziłaby się Rycheza. Masław albo był wyznawcą cyrylo-metodianizmu, albo będąc łacinnikiem przeszedł na obrządek słowiański, kiedy król zamianował go wielkorządcą Mazowsza. 3. Umiarkowani bogomilcy.- Przypuszczalnie nauczeni przykrym doświadczeniem bogomilcy, którzy w 1022 roku schronili się na Mazowszu, porzucili swą bojowość i starali się respektować władzę. To mogło spowodować, \e z trzech dzielnic Polski, jak podkreślają kronikarze, podczas rozruchów latach 1036-1036, Mazowsze było najspokojniejsze. Kwitło pod zarządem Masława i było gęsto zaludnione. 4.Odmowa.- Kiedy Kazimierz Odnowiciel objął tron w Krakowie, za\ądał, by Masław się mu podporządkował Wielkorządca Mazowsza odmówił. Mo\e obawiał się, \e dawny mnich klunicki będzie forował obrządek łaciński na Mazowszu, co doprowadzić mo\e do wojny domowej, jak to się wydarzyło w Małopolsce. Wolał więc w swojej dzielnicy mieć tylko wyznawców obrządku słowiańskiego i spokojnych bogomilców ni\ łacinników. Mo\e te\ uwa\ał, \e ma okazję do zało\enia samodzielnego księstwa, zwłaszcza, \e utrzymywał dobre stosunki z pogańskimi sąsiadami na północy. Mógł liczyć na pomoc Jaćwingów, Litwinow, Prusów i Pomorców. 5. Klęska.-Kazimierzowi Odnowicielowi nie pozostało nic innego, jak wyprawić się zbrojnie na Mazowsze, Wsparty oddziałami ruskimi, przysłanymi mu przez teścia, księcia kijowskiego Jarosława Mądrego, władca Polski uderzył na Masława, zanim pogańscy sprzymierzeńcy przyszli mu z pomocą. Wielkorządca Mazowsza poniósł druzgocącą kląska i zginął w boju. 6. Charakterystyczny zwrot.- Historycy zaliczyli bitwę Kazimierza Odnowiciela z Masławem do reakcji pogańskiej . Tymczasem Gall opisując wydarzenie nadmienia, \e po zwycięstwie nad wojskami Masława Kazimierz przemawiając do swoich rycerzy, powiedział: "Pokonawszy tylu fałszywych chrześcijan (superatis tot falsis christicolicos), ju\ bezpiecznie walczyć będziecie z [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||