![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Index Laura Baumbach Details of the Hunt (Loose Id) Historical Dictionary of Mediev Iqt Celmer Michelle Erotyczne fajerwerki Mackenzie Myrna Rodzinne sekrety 09 Zauroczenie Jeffrey Lord Blade 35 Lords of the Crimson River Alan Dean Foster Into the Out Of Hawksley Elizabeth Próba Marly Mathews I'll Be Yours (NCP) B A Tortuga Unwrapped [Torquere] (pdf) Bound by Defiance [Owned 2] Jana Downs |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] przyjąć, że w zasadzie braki bliznich po- komizm nie zawsze iest oznaką wad budzają nas do śmiechu, byle nie zapomnieć, duchowych oraz że jeśli ktoś stara się że po prawdzie braki te budzą w nas śmiech dopatrzyć w nim wad, i to drobnych, musi raczej przez swe nieuspołecznie- nie niż przede wszystkim wskazać, po czym można przez swoją niemoralność. Pozostałoby ściśle rozróżniać wady drobne od ogromnych. więc do zbadania, które braki mogą być Co prawda, może ktoś być w zgodzie z komiczne i w jakich przypadkach mamy je za przepisami najsurowszej moralności i być przy zbyt poważne, żeby je śmiechem kwito- tym postacią komiczną. Starczy po temu, że wać. się wyłamie spod praw życia społecznego. Zagadnienie to zostało wszakże już po- Alcest jest człowiekiem najbardziej prawego średnio rozstrzygnięte. Jak mówiłem, komizm charakteru. Jest wszelako uietowarzyski, a zwraca się do intelektu i nie daje się pogodzić przez to komiczny. Zna- z uczuciem. Proszę odmalować mi wadę tak drobną, jak tylko dusza zapragnie; jeśli \vszelako uczyni się to w sposób 175 174 zgoła poważnie. Dwa chwyty wydają się poruszający moją sympatię, moj� obawy lub główne w tej sztuce, a są one przez ko- moją litość, to przepadło wszystko, śmiech nie mediopisarzy stosowane mniej lub bardziej ma już do mnie przystępu. Proszę, na odwrót, świadomie. Pierwszy polega na wyosob- wybrać jakąś głęboką, a w ogólności nawet ni e n i u uczucia pośrodku duszy tej postaci, wstrętną wadę; można będzie uczynić ją której sieje przydzieliło, i na obdarzeniu go komiczną, jeśli uda się za pomocą stosownych egzystencją poniekąd niezależną, choć paso- zabiegów sprawić, bym pozostał nieczuły na żytniczą. Na ogół silne uczucie ogarnia z jej widok. Nie twierdzę, że wada stanie się wolna pozostałe stany duszy i zabarwia je w wówczas komiczna; twierdzę, że będzie mogła sposób sobie właściwy; jeśli się więc każe być taką. Nie wolno jej mnie wzruszyć, oto nam przyglądać temu powolnemu procesowi, jedyny naprawdę konieczny warunek, to w końcu stopniowo sami się jemu poddamy jakkolwiek z pewnością warunek niewy- napełniając się podobnym wzruszeniem. starczający. Możnu by powiedzieć sięgając po inne W jaki jednak sposób ma komediopisarz porównanie, że wzruszenie jest dramatyczne, zapobiec wzbudzeniu mych uczuć? Kłopot- udzielające się, gdy wraz z podstawowym liwe pytanie! Ażeby się z nim jakoś uporać, dzwiękiem dane są jego tony składowe. Toteż trzeba by wejść w nowe dociekania, prze- gdy aktor wibruje cały jednym uczuciem, analizować ową sztuczną sympatię, którą wibracja ta może udzielić się z kolei widowni. wnosimy do teatru, określić wreszcie przy- I na odwrót, gdy wzruszenie pozostawia nas w padki, kiedy się godzimy, a kiedy odmawiamy nieczułości i nabiera cech komicznych, jakieś dzielić urojone radości albo cierpienia. Istnieje zesztywnienie przeszkadza mu wejść w sztuka, która umie ukołysać naszą wrażliwość związki z innymi stanami duszy, w której ma i podsuwać rozmaite urojenia, jak we śnie siedlisko. Usztywnienie to może w pewnej hipnotycznym, ale jest też taka, która umie chwili wyjść na jaw w ruchach marionetki i zniechęcić naszą sympatię w tejże samej wywołać salwy śmiechu, już wcześniej atoli chwili, gdy już miała się odezwać, i to tak zachwiało naszą sympatię: jakże można skutecznie, że najpoważniejszej nawet współbrzmieć z duszą, która nie potrafi sytuacji nie wezmiemy współbrzmieć ze sobą? Jest w Skąpcu jedna scena, która 177 graniczy z dramatem: młodzieniec i starzec, jeden, który chce zaciągnąć długi, i drugi, pierwsza istotna różnica między najwyższą który chce pożyczać na procent, nic nie komedią a dramatem. wiedząc o sobie stają wreszcie naprzeciw Jest także różnica druga, bardziej bijąca siebie i rozpoznają w sobie ojca i syna. w oczy, wynikająca zresztą z pierwszej. Otóż Bylibyśmy tutaj naprawdę świadkami dramatu, gdy ktoś maluje nam jakiś stan duszy z zamiarem, by go przedstawić w sposób gdyby skąpstwo i ojcowskie uczucie zderzając się w duszy Harpagona zrodziło w niej mniej dramatyczny, czy po prostu z chęcią, byśmy [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |