Index Niziurski_Edmund_ _Nowe_przygody_Marka_Piegusa.BLACK D074. Riggs Paula Detmer Czlowiek honoru Heisenberg Werner Carl Fizyka a filozofia 167. Ferrarella Marie PamićÂtny sylwester Hitchcock_Alfred_ _PTD_30_ _Tajemnica_futrzanego_misia Alan Burt Akers [Dray Prescot 14] Krozar of Kregen (pdf) Klasyka literatury kobiecej 09 Czahary Rodziewiczowna Maria Angela F Cartland Barbara NajpićÂkniejsze miśÂośÂci 144 Wezwanie z póśÂnocy Dav |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Dalej porozumienie poprzez wyraz i język, co jest ju\ cym świecie przedmiotów i ich nale\ących do tego świata związkiem podmiotów. Wszelka komunikacja naturalnie właściwości. z góry zakłada wspólny świat otaczający, który tworzy się, Szczególnie wyró\nione w świecie otaczającym są nale\ące o ile w ogóle jesteśmy dla siebie osobami, ale mo\e być do tego świata osoby. Wa\ną rolę odgrywa przy tym całkowicie pusty, nieaktowy. Czymś innym jednak\e jest ró\nica, sama będąca tematem, mianowicie czy osoby stowarzyszenie się z osobami we wspólnym \yciu, rozma (inne osoby, ale ewentualnie tak\e ja sam) jako obiekty, wianie z nimi, troskanie się, staranie się o nie, związanie jako przedmioty świata otaczającego, z góry ju\ danego przyjaznią i wrogością, miłością i nienawiścią. Dopiero praktycznemu Ja, praktycznemu w najszerszym sensie, tzn. wtedy wkraczamy w obszar świata społeczno-historyczne- Ja konkretnemu, przytomnie wiodącemu swe \ycie w go". _ \ świecie, tematyzowane są przez nie jako przedmioty, z Gdy \yjemy w nastawieniu naturalnym - nie transcen- którymi coś się dzieje, które zastawane są w otaczającym dentalnym - otwierają się przed nami ró\ne ukierunkowania świecie jako istniejące, które się widzi, ale z którymi nie tematyczne, tak\e ukierunkowania zainteresowania te- ma się do czynienia, z którymi nie ma się nic wspólnego: są oretycznego, stosownie do struktury z góry nam danego oto tu i tam tak jak same tylko rzeczy; szczególną chyba rolę świata, danego nam jako nasz wspólny świat otaczający, a odgrywa tu zewnętrzne widzenie i rozumienie kogoś poprzez niego jako świat obiektywny. Poprzez niego" innego, ale bez wzywania się w niego, bez wspólnego z znaczy, \e świat otaczający ulega zmianom, \e w \yciu nim \ycia. Z drugiej strony inne podmioty jako współpod- przechodzimy od jednego świata otaczającego do drugiego, mioty, z którymi pozostaje się we wspólnocie doświadczania, przy czym w zmianach tych ciągle przecie\ doświadczany myślenia, działania, z którymi dzieli się wspólną praktykę w jest ten sam świat, podczas gdy świat otaczający staje się otaczającym świecie, jakkolwiek ka\dy z nich ma tak\e sposobem przejawiania się świata. W nastawieniu praktykę własną. Pewną wspólnotę" mamy ju\ wtedy, gdy istotnościowym mo\emy, wychodząc od faktycznego wspó- nawzajem jesteśmy sobie obecni w otaczającym świecie lnego świata, przebadać istotową formę ludzkiego świata (ktoś inny w moim), w tym zaś ju\ zawiera się, \e jesteśmy otaczającego, wnikając zaś w ludzi obcych nam kultur - sobie obecni jako fizyczne \ywe ciała. Wzajemnie formę konstytuującego się w tej przemianie nowego świata doświadczamy się, gdy widzimy te same przedmioty, a otaczającego oraz - uznając za mo\liwą kontynuację tego przynajmniej częściowo te same, z tego samego świata, procesu w nieskończoność - mo\emy zaprojektować strukturę będącego światem dla nas. To doświadczanie we wspólnym istniejącego świata jako świata mo\liwego doświadczenia, widzeniu zwykle jest doświadczaniem niewłaściwym, w pu- tzn. świata ujawniającego się w postępujących coraz dalej stym rozumieniu kogoś innego i jego sytuacji doświadcze- korektach w mo\liwych przejściowych światach niowej. Lecz czymś szczególnym jest wspólnota osób jako otaczających. Byłaby to idea ontologii świata doświadczenia wspólnota osobowego \ycia i ewentualnie jako trwały właśnie jako takiego. Nastawienie teoretyczne mo\e związek osób. Pierwszym krokiem jest wyeksplikowane kierować się ku samej tylko przyrodzie, wówczas mamy \ywe zjednoczenie z innym w intuicyjnym rozumieniu jego nastawienie przyrodnicze (naturale), które wszak\e nie jest WWW.FILOZOF.PL Studencki Serwis Filozoficzny Edmund Husserl Nastawienie nauki przyrodniczej 92 93 rzeczywiście potwierdzić indukcji - po wszystkie czasy. U naturalistyczne". Z drugiej strony mo\emy nastawić się podstaw le\y - jakkolwiek w rzeczywistości jeszcze nie na osoby i osobowe wspólnoty, mo\emy nastawić się na wykształcona - ontologia świata mo\liwego doświadcze- mo\liwe konkretne światy otaczające i rysujący się w nich nia". Tutaj mo\na ju\ wyró\nić rozszerzenie indukcji po- świat prawdziwy". przez homogenizację tego, co niedoświadczalnie odległe i Nastawienie na przyrodę mo\e mieć rozmaity sens. W tego, co bliskie, a poczynając stąd w ogóle idealizację ogóle: w nastawieniu naturalnym jesteśmy jako osoby zaj- nieskończoności. mujące się badaniami, a i ju\ przedtem, jako ci, którzy \yją Czymś innym jest cel ścisłej" nauki przyrodniczej, by ze sobą i obok siebie. Ale jako podmioty wobec świata ponad względnością naocznej przyrody, względnej w ota- jesteśmy przy tym wraz z naszym \yciem anonimowi - czającym świecie, w prawdach samych w sobie" określić dopóki samych siebie nie uczynimy sobie tematem. Takie przyrodę samą w sobie", jako identyczny we wszelkich właśnie jest nastawienie na przyrodę: uczynić tematem względnościach byt sam w sobie. Przyroda opisowa jest przyrodę i nic innego; tematyzowanie jest więc w pewnym czymś względnym wobec ludzi-osób, mianowicie wobec sensie zarazem abstrahowaniem", co zrazu nie musi być nas, naszego narodu, naszej europejskiej ludzkości, nas- rozumiane, a więc nie musi być rozumiane w sposób konie- ludzi \yjących na Ziemi w naszej epoce historycznej; my czny, jako czynne pomijanie czegoś, lecz, jak to się zwykle sami wszak\e nie stanowimy tu tematu ani nie stanowi go ta dzieje, tylko jako wyłączne skupianie się na czymś, a w relacja, która o tyle te\ nie wymaga tematyzacji, o ile z następstwie tego niebranie niczego innego pod uwagę. U pokolenia na pokolenie jesteśmy przecie\ tą samą ziemską podstaw naukowego nastawienia na przyrodę ostatecznie ludzkością w tej jednolitej epoce historycznej, sferze [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Lubię Cię. Bardzo. A jeszcze bardziej się cieszę, że mogę Cię lubić. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||